• CVČ - Výchovný program

    •  

        Vychovny_program.pdf

       


      Názov:  Výchovný program Centra voľného času , Jarmočná 96, Ždaňa ako      
      súčasť Základnej školy, Jarmočná 96, Ždaňa 

      Adresa : 044 11 Ždaňa, Jarmočná 96 
      Forma výchovy a vzdelávania : celodenná 
      Výchovný jazyk: slovenský 
      Druh školského  zariadenia: štátne 
      Dátum prerokovania v pedagogickej rade: 26.8.2019 
      Dátum prerokovania v rade školy: 26.8.2019 
      Platnosť výchovného programu: 1. september 2019- 30. jún 2023 
      Zriaďovateľ: Obec Ždaňa, Jarmočná 18, 04411 Ždaňa 
       
       
      Pečiatka a podpis riaditeľa školy 
       
          
      Charakteristika CVČ 
      Centrum voľného času je otvoreným zariadením pre všetky deti základnej školy i záujemcov mimo školu.   Organizácia činnosti je členená na záujmové útvary. Ekonomické a personálne náležitosti zabezpečuje ekonómka školy. Na čele CVČ je riaditeľka školy. Vzhľadom na rozsah práce nebolo potrebné určiť  zástupcu pre CVČ. Záujmové útvary sa každoročne snažíme vytvoriť podľa aktuálneho záujmu žiakov .  
      Výchovno-vzdelávaciu činnosť vykonávajú v záujmových útvaroch prevažne  pedagogickí zamestnanci školy na dohodu o vykonaní práce, v prípade záujmu prijímame aj externých zamestnancov, resp. zamestnancov na výkon dobrovoľníckej činnosti. 
      O prijatí záujemcu do záujmových útvarov sa rozhoduje na základe jeho písomnej žiadosti/ prihláška/, ktorá musí byť u osoby mladšej ako 18 rokov podpísaná jeho zákonným zástupcom. 
      Rozhodnutie o prijatí členov do ZÚ  sa archivuje a zákonný zástupca písomné potvrdenie o prijatí do ZÚ v CVČ dostane  na základe žiadosti. Výška poplatku na zabezpečenie činnosti ZÚ 
      je určená VZN obce Ždaňa. CVČ môže využívať vzdelávacie poukazy ako bonusový systém finančnej podpory v zmysle zákona č. 597 / 2003 Z. z. o financovaní základných škôl a školských zariadení.  
      Uchádzači o pravidelnú záujmovú činnosť sú prijímaní do záujmových útvarov na základe týchto kritérií : a / kapacita – je určená aktuálnymi podmienkami a priestorovými možnosťami pre realizovanú záujmovú činnosť, b/ vek – nie všetky záujmové útvary sú pre všetky vekové kategórie. 
      Vyučovacia hodina v pravidelnej záujmovej činnosti trvá 60 minút.  
      Pravidelná výchovno-vzdelávacia záujmová činnosť je praktizovaná spravidla od 1. októbra do 15. júna nasledujúceho roku. 
       Výchovno-vzdelávacia činnosť centra sa uskutočňuje prevažne ako pravidelná záujmová činnosť v záujmových útvaroch  centra. 
      Ďalšími formami činnosti môžu byť aj  príležitostná záujmová činnosť formou podujatí, súťaží, olympiád, výletov a exkurzií zameraných na rozvoj vedomostí a zručností získaných v škole, prázdninová činnosť formou miestnych táborov,  činností v záujmových útvaroch a krátkodobých podujatí, organizovanie voľnočasových aktivít, na ktorých sa zúčastňujú aj deti a iné osoby, ktoré nenavštevujú centrum, spontánna činnosť a vlastné projekty členov záujmových útvarov, na ktorých sa zúčastňujú aj deti a iné osoby, ktoré nenavštevujú centrum. 


       Priestorové a materiálne podmienky : Výchovno-vzdelávacia činnosť je vykonávaná v priestoroch budovy školy, ktorá spĺňa všetky hygienické normy a požiadavky BOZP. Budova školy  má vybudovaný bezbariérový vstup. Materiálno technické vybavenie CVČ sa priebežne dopĺňa. 


       Údržba priestorov je zabezpečená v rámci prac. náplne THP zamestnancami školy. 


      Personálne zabezpečenie: Pedagogickí zamestnanci : počet sa aktualizuje podľa počtu ZÚ v aktuálnom školskom roku, nepedagogickí zamestnanci: 1 ekonóm 


       Vízie: vytvoriť profesionálne zariadenie s pestrou ponukou aktívneho využívania voľného času,   usilovať sa o trvale vysokú kvalitu a profesionalitu všetkých ponúkaných činností, v spolupráci so zriaďovateľom neustále zlepšovať podmienky pre uskutočňovanie záujmového vzdelávania detí a mládeže. 


      Dlhodobé ciele  
      1. Vytváranie priestoru pre spontánnu činnosť detí a mládeže - rešpektujúc ich záujem o nové trendy súčasnej doby  
      2. Starostlivosť o talentované deti a mládež : talentované deti podporovať , rozvíjať ich talent  
      3. Zapájať sa  do súťaží vedomostných , umeleckých  a športových, ktoré vyhlasuje MŠVVaŠ a iné organizácie. Organizovať súťaže lokálne, školské.  


      Poslaním súťaží je najmä:  tvorivo rozvíjať kompetencie žiakov ,  vyhľadávať talentovaných žiakov v jednotlivých oblastiach, podporovať ďalšie rozvíjanie ich nadania a talentu a prispievať k účelnému využívaniu ich voľného času,  viesť žiakov k samostatnej tvorivej činnosti a podporovať záujem o sebavzdelávanie. 


      Spolupráca s rodičmi a inými subjektami : je realizovaná hlavne  formou osobného kontaktu s rodičmi. Spolupracujeme s OcÚ Ždaňa,  Kultúrnym centrom Abova, spoločnosťou TSystems, OZ Medený odkvap, rímskokatolíckou farnosťou Čaňa. 


       Ciele výchovy a vzdelávania v  CVČ  
      _ podieľať sa na výchovno-vzdelávacej, záujmovej a rekreačnej činnosti detí a mládeže 
      _ motivovať deti a mládež k celoživotnému vzdelávaniu a zmysluplnému tráveniu voľného času 
      _ vychovávať aktívneho občana modernej spoločnosti – žiť zdravým životným štýlom 
      _ ochraňovať mladých ľudí pred negatívnymi vplyvmi spoločnosti - prevencia 
      _ rozvíjať manuálne zručnosti, tvorivé, umelecké a psychomotorické schopnosti 
      _ posilňovať u detí a mládeže úctu k rodičom a ostatným osobám, ku kultúrnym a národným hodnotám, k tradíciám štátu, k štátnemu a materinskému jazyku 
      _ posilňovať úctu k ľudským právam a základným slobodám a zásadám ustanovených v Dohovore o ochrane ľudských práv a základných slobôd 
      _ kultivovať osobnosť detí a mládeže, viesť ich k práci v kolektíve a preberaniu zodpovednosti za kolektív a zodpovednosti za seba samého 
      _ viesť deti a mládeže ku sebakontrole, regulácii svojho správania, k ochrane svojho zdravia a životného prostredia 
      _ rozvíjať a posilňovať u detí a mládeže kladný vzťah k národnostným a etnickým skupinám, 
      k náboženskej tolerancii 
        
      Charakteristika výchovného programu 
      Výchovný program vychádza zo všeobecných cieľov a princípov výchovy a vzdelávania ( zákon 245/2008 ), z humanistickej výchovy, z koncepcie neformálnej výchovy a z vlastnej koncepcie. 
      Výchovno-vzdelávaciu, záujmovú a rekreačnú činnosť zabezpečujeme v ZÚ so zameraním na tieto tematické oblasti: spoločensko-vedná, pracovno-technická, prírodovednoenvironmentálna, esteticko-kultúrna, telesná a športová. 
      Prioritnými cieľmi našej činnosti je umožniť každému dieťaťu zaradenému v CVČ  rozvíjať svoje záujmy, talent a potreby . 


      VÝCHODISKÁ VÝCHOVNÉHO PROGRAMU CVČ  

      Záujmové vzdelávanie v rôznych formách výchovy tvoria kľúčové kompetencie detí a mládeže. Zamestnanci sa orientujú v rámci výchovy a vzdelávania detí a mládeže : 
      _ na podnecovanie detí a mládeže vhodne relaxovať, kompenzovať pracovné nasadenie kvalitnými aktivitami, rozpoznávať nevhodné aktivity, rozvíjať profesionálnu orientáciu, odbornosť, talent, zdravé sebavedomie a sebareflexiu 
      _ na výchovu aktívneho občana schopného žiť v otvorenej informačnej spoločnosti a to programovými zmenami ako je humanistická a zážitková výchova, na posilňovanie humánnych a priateľských vzťahov medzi rovesníkmi, rozvíjanie prosociálneho správania detí a mládeže s rešpektovaním ich individuálnych osobností, potrieb a záujmov, 
      _ atraktívnou, kreatívnou a kvalitnou úrovňou rôznych záujmových útvarov motivujú deti a mládež, ako aj všetkých zúčastnených k zmysluplnému využívaniu voľného času, pre všetkých účastníkov pravidelnej záujmovej činnosti vytvárame také podmienky, aby mali možnosť vo voľnom čase rozvíjať získané poznatky, svoje nadanie, talent, záujem, svoju osobnosť, motivujú deti a mládež ku kreatívnemu spôsobu života, 
      _ kvalitnou, pestrou a rôznorodou činnosťou dávajú deťom podnety pre získavanie vzťahu k sebaovládaniu, 
      _motivujú každého člena ZÚ k aktívnej účasti na svojom rozvoji, zvyšujú podiel samostatnej práce každého jedinca, vytvárajú podmienky pre jeho rozvoj tvorivosti, vedú ich k aktívnemu rozvíjaniu a chráneniu svojho fyzického a duševného zdravia a zodpovednosti za svoje zdravie, 
      _ podnecujú účastníkov záujmových útvarov k tvorivému mysleniu, logickému uvažovaniu a riešeniu problémov, rozvíjajú u nich schopnosť spolupracovať a rešpektovať prácu a úspechy seba i iných, vedú ich k všestrannej, účinnej a otvorenej komunikácii, 
      _ pripravujú svojich členov v ZÚ k tomu, aby sa prejavovali ako svojprávne, slobodné a zodpovedné osobnosti, uplatňovali svoje práva a plnili svoje povinnosti, 
      _ dbajú na estetické cítenie detí a mládeže, snažia sa aby účastníci záujmového útvaru vedeli prejaviť pozitívne city v chovaní, v jednaní a v prežívaní životných situácií, rozvíjajú ich vnímavosť k citlivým vzťahom k ľuďom, k prostrediu a k prírode, aby vedeli tolerovať, boli ohľaduplní k iným ľuďom, ale aj k iným kultúram a duchovným hodnotám, skrášľovanie svojho zovňajšku, okolia a prostredia. 
        
       Stratégie výchovno – vzdelávacej činnosti k dosiahnutiu kompetencií 
      KLÚČOVÉ KOMPETENCIE DETÍ A MLÁDEŽE  

      Vzťah k celoživotnému vzdelávaniu :  motivujeme deti a mládež realizovať ich vlastné a vhodné nápady,  prostredníctvom hier, aktivít a záujmovej činnosti vedieme deti a mládež k   sebahodnoteniu a vytyčovaniu si osobných cieľov, aktivizujeme zvedavosť a záujem detí a mládeže o nové informácie v ponúkaných oblastiach činnosti CVČ, aktivizujeme deti a mládež riešiť nové, neznáme úlohy a situácie,  motivujeme deti a mládež k účasti na vedomostných súťažiach 


      Komunikačné kompetencie:  povzbudzujeme deti a mládež primeranému využívaniu všetkých dostupných foriem komunikácie, vedieme deti a mládež k otvorenej komunikácii,  individuálnym prístupom podporujeme priateľské vzťahy medzi deťmi, mládežou, medzi ZÚ, premyslenými hrami, rozhovorom a diskusiou vedieme deti a mládež ku vhodnej komunikácii s ostatnými účastníkmi činnosti, a inými ľuďmi v CVČ i mimo neho 


      Pracovné kompetencie :  humanistickým hodnotením, povzbudením pomáhame deťom i mládeži uvedomiť si svoje ďalšie rozvojové možnosti,  individuálnym prístupom vedieme deti a mládež k samostatnosti a zodpovednosti za vykonanú prácu,  pracovnými činnosťami vytvárame situácie v ktorých si deti a mládež môžu osvojiť alebo rozvinúť manuálne zručnosti potrebné pre praktický život 


      Sociálne kompetencie :  individuálnym prístupom, povzbudením podporujeme autonómiu každého dieťaťa v záujmovom útvare, na podujatiach CVČ,  spoločným riešením problémov, spoločnými vystúpeniami, súťažami, turnajmi vytvárame situácie, ktoré dieťa i mládež učia tvoriť kvalitné medziľudské vzťahy, spoločnými projektmi vytvárame podmienky pre efektívnu spoluprácu detí a mládeže v  záujmových útvaroch, v CVČ i mimo neho 


      Občianske kompetencie:  motivujem deti a mládež pre spoluprácu na vytváraní spoločných pravidiel v záujmovom útvare a na podujatiach,  príkladmi, hrami, vysvetľovaním či diskusiou pomáhame deťom a mládeži orientovať sa v základných humanistických hodnotách – pravda, zodpovednosť, tolerancia, spolupráca,  povzbudením, spoločnými podujatiami, hrami, súťažami, vystúpeniami vedieme deti a mládež k spolurozhodovaniu o živote v záujmovom útvare, o spoločných podujatiach v CVČ,  vlastnou tvorbou, kultúrnymi vystúpeniami, inštalovaním výstav, diskusiou, ukážkami vedieme deti a mládež k prirodzenej hrdosti na kultúrne pamiatky a zvyky,  spoločnými podujatiami vytvárame situácie, ktoré deťom a mládeži umožnia učiť sa rešpektovať názory iných,  ekologickými projektmi, besedami vedieme deti a mládež k šetreniu energiami, triedeniu odpadu, k zdravému životnému štýlu,  vysvetľujeme deťom a mládeži význam spolužitia s inými kultúrami 


      Kultúrne kompetencie : _ spoločnými podujatiami, vystúpeniami vytvárame také situácie, kde deti a mládež môžu prezentovať a rozvíjať kultúrne prejavy v styku s ostatnými ľuďmi, _ vlastnou tvorbou, maľovaním, kreslením,  diskusiou učíme deti a mládež hľadať krásu v bežných každodenných veciach okolo neho,  príkladom, vysvetlením, rozhovorom, besedou poskytujeme deťom a mládeži informácie o iných kultúrach a kultúrnych tradíciách. 


       FORMY VÝCHOVY V CVČ 


      Centrum voľného času sa zriaďuje ako celoročné zariadenie s dennou formou výchovy a vzdelávania, ktoré je súčasťou školy. 
      Obsah výchovy mimo vyučovania podľa §116 ods. 1 školského zákona tvoria hlavné činnosti : 
      a/ výchovno-vzdelávacia, b/ záujmová, c/ rekreačná 


      Obsah výchovy a vzdelávania realizujeme týmito formami : 


      a/ pravidelnou záujmovou činnosťou s výchovno-vzdelávacím cieľom a obsahom : 
      spôsob realizácie : záujmové útvary 
      frekvencia: celoročne –počas školského roka, len na základe záväznej prihlášky 


      b/ príležitostnou záujmovou činnosťou s výchovno-vzdelávacím cieľom a obsahom : 
      spôsob realizácie :  kultúrne súťaže, prehliadky, výstavy, súťaže technickej zručnosti,_ prírodovedné súťaže, výlety, exkurzie, športové súťaže, preteky, turnaje, koncerty, školenia, prednášky, besedy, akcie s tematickým programom a zameraním pre širokú verejnosť 
      frekvencia: celoročne - počas školského roka, organizátorom je škola,  


      c/ rekreačnou záujmovou činnosťou s výchovno-vzdelávacím cieľom a obsahom : 
      spôsob realizácie- vychádzky do prírody, výlety, tábory, 
       frekvencia: celoročne, aj počas prázdnin a voľných dní, na základe prihlášok reagujúcich na našu ponuku a propagáciu 


      d/ osvetovou činnosťou s výchovno-vzdelávacím cieľom a zameraním : 
      spôsob realizácie:  besedy k prevencii sociálno-patologických javov, besedy zamerané na zdravý životný štýl detí a mládeže 
      frekvencia: celoročne – organizuje škola 


       TÉMATICKÉ OBLASTI VÝCHOVY A VZDELÁVANIA  
      Poslaním Centra voľného času je motivovať, podporovať a viesť deti a mládež k rozvoju osobnosti zmysluplným využívaním voľného času a to širokou škálou aktivít v bezpečnom prostredí s profesionálnym zabezpečením a zázemím. Cieľom záujmového vzdelávania je naučiť účastníkov aktívne využívať svoj voľný čas, rozvíjať záujem o obľúbenú aktivitu a 
      talent, získavať nové poznatky, skúsenosti, zručnosti i návyky, realizovať sa v kolektíve ostatných účastníkov (rovesníkov), dokázať sa adaptovať v rôznom type kolektívu a prostredia. 
      V Centre voľného času realizujeme tieto oblasti výchovy : 
      1/ pracovno-technická 
      2/ prírodovedno-environmentálna 
      3/ esteticko-kultúrna  
      4/ spoločensko-vedná  
      5/ telesná a športová 
      6/ vzdelávacia 
      Tematické oblasti výchovy v sebe zároveň obsahujú ďalšie oblasti výchovy : rozumovú, mravnú, estetickú, pracovnú, telesnú, výchovu k ľudským právam, environmentálnu ekologickú, dopravnú a zdravotnú. 


      ROZUMOVÁ VÝCHOVA: utváranie a rozvíjanie poznávacích procesov, dieťa si osvojuje informácie, ktoré mu predkladáme. Ide o rozvíjanie rozumového poznania, rozvoj reči – rozvoj detského slovníka, rozvoj a druhy myslenia. 

      MRAVNÁ VÝCHOVA : jednotlivec si utvára vzťahy k sebe samému, k spoločnosti – ide o etickú výchovu k humanizmu, k demokracii, k tolerancii, výchova kladných spoločenských vlastností, výchova k rodičovstvu. 

      ESTETICKÁ VÝCHOVA : výsledkom je estetický zážitok, ktorý vzniká v silnom emocionálnom cítení, poznávanie, vnímanie estetických krás, estetizácia vnútorného a externého prostredia, seba samého. 

      PRACOVNÁ VÝCHOVA : osvojenie základných zručností a vedomostí, ktoré pomáhajú dieťaťu pri utváraní vzťahu k práci, samostatné manuálne zručnosti a schopnosti. 

      TELESNÁ VÝCHOVA: rozvíjanie fyzického potenciálu, plnenie úloh v oblasti : zdravotná – telesný a duševný vývin, výchova k zdraviu a zdravému životnému štýlu, vzdelávacia – rozvoj pohybových návykov, výchovná – utváranie charakterových vlastností, kompenzačná – kompenzuje psychickú únavu jednoduchou telesnou činnosťou. 

      VÝCHOVA K ĽUDSKÝM PRÁVAM : deklarácia práv dieťaťa aktivizácia dieťaťa. 

      ENVIRONMENTÁLNA VÝCHOVA : poskytuje deťom získať zručnosti, návyky, skúsenosti – a tieto správne využívať v prostredí - učí chrániť životné prostredie. 
        


      Cieľové zamerania jednotlivých oblastí výchovy 
      Esteticko-výchovná oblasť 

      - posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí vlastných i ostatných národov 
      - rozvíjať základy vzťahu k umeniu 
      - rozvíjať talent a špecifické schopnosti 
      - rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností 
      - prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia a svojho zovňajška 
      - podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí 
      - objavovať krásu v bežnom živote 
      - rozvíjať a kultivovať osobnosť 
      - vyjadrovať svoje postoje prostredníctvom umenia 


      Spoločensko-vedná oblasť výchovy 
      - spolurozhodovať o živote v záujmovom útvare 
      - prejavovať spontánnosť, vôľu zapojiť sa do hry, činnosti 
      - prejavovať úctu k rodičom, starším osobám 
      - prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím 
      - posilňovať pozitívne prejavy medziľudských vzťahov 
      - pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základ slobôd 
      - posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti 
      - kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa 
      - vyjadrovať svoj názor 
      - vedieť vypočuť opačný názor, aktívne počúvať 
      - využívať všetky dostupné formy komunikácie 
      - rozvíjať reč, výslovnosť, artikuláciu a komunikačné zručnosti 
      - vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty a osvojovať si nenásilné riešenie konfliktov 
      - poskytnúť pomoc alebo pomoc privolať 


      Vzdelávacia oblasť: 
      - získavať nové informácie z rôznych zdrojov 
      - získavať schopnosť kriticky zhodnotiť a spracovať získané informácie 
      - rozvíjať získané poznatky a vzťah k celoživotnému vzdelávaniu 
      - pochopiť riziká spojené s využívaním internetu 
      - pochopiť význam celoživotného učenia sa pre svoj osobný rozvoj 
      - rozvíjať základy prírodovednej gramotnosti 
      - rozvíjať schopnosť využívania matematického myslenia pri riešení problémov v každodenných situáciách 


      Prírodovedno-environmentálna oblasť výchovy 
      - pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia 
      - rozvíjať túžbu po experimentovaní a bádateľstve 
      - rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia 
      - prejavovať záujem o spoznávanie fauny a flóry regiónu 


      Pracovno-technická oblasť 
      - vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele 
      - rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu 
      - vedieť spolupracovať so skupinou 
      - rozvíjať základy manuálnych a technických zručností 
      - získavať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov 
      - získavať základy zručností potrebných pre praktický život 

      Telesná a športová oblasť výchovy 
      - rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom 
      - rozvíjať svoje schopnosti a talent 
      - pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia 
      - pochopiť význam dodržiavania základných zásad životosprávy a hygienických návykov 
      - dodržiavať bezpečnostné predpisy a opatrenia a tým predchádzať úrazom z nedbanlivosti 
      - predchádzať úrazom z nedbanlivosti a poskytnúť základnú prvú pomoc sebe, iným 
      a dokázať privolať prvú pomoc 
      - osvojiť si základnú športovú terminológiu, komunikovať v správnej terminológii a osvojiť si 
      základné pravidlá daného športu 
      - pomenovať zásady fair play a aplikovať ich v bežnom živote 
      - rozvíjať si vôľu a vytrvalosť, odvahu a sebaovládanie 
      - spolurozhodovať o živote v kolektíve – v záujmovom útvare ,spolupracovať v tíme 
      - pochopiť význam asertívneho správania v športe 
      - vedieť povedať svoj názor ,vypočuť si názor iných a prijímať spätnú väzbu 
      - posilňovať samostatnosť, pozornosť, sústredenosť, vytrvalosť a tendenciu dokončiť činnosť 
      - zvládať stres, trému a krízové situácie 
      - rozvíjať olympijské myšlienky 
      - preukázať pohybovú gramotnosť v rôznych športových odvetviach 

       

       VÝCHOVNÝ PLÁN 
      Výchovný plán je súčasťou výchovných programov a určuje celkovú skladbu a zoznam výchovno-vzdelávacej činnosti v záujmových útvaroch. Výchovný plán obsahuje zoznam oblastí výchovy s vymedzením najmenšieho počtu výchovno-vzdelávacích činností a hodín v jednotlivých oblastiach výchovy v rámci celého výchovného programu.  
      V rámci výchovného plánu rešpektujeme a dodržujeme princípy výchovy : 
      a/ princíp cieľavedomosti 
      b/ princíp spätnej väzby 
      c/ princíp individuálnych zvláštností 
      d/ princíp dobrovoľnosti 
      e/ princíp primeranosti veku 
      Výchovný plán CVČ vychádza z princípov výchovy a vzdelávania - § 3 školského zákona a cieľov výchovy a vzdelávania - § 4 školského zákona. Výchovný plán s cieľovým zameraním na výchovné oblasti v pravidelnej a príležitostnej záujmovej činnosti je rozpracovaný na školský rok a je prílohou tohto VÝCHOVNÉHO PROGRAMU CVČ. 
        PODMIENKY NA ZAISTENIE BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVIA PRI VÝCHOVE 
      Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany pri výchove a vzdelávaní sú rozpracované v prevádzkovom a vnútornom poriadku školy. Jednotlivé predpisy ukladajú pedagogickým zamestnancom CVČ povinnosť plnenia a povinnosť oboznamovania smerom k deťom a rodičovskej verejnosti. Každoročne v rámci otvorenia pravidelnej záujmovej činnosti je vedúci záujmového útvaru povinný poučiť členov o používaní osvetlenia, vetrania priestorov, čistoty a hygieny, o úrovni sociálnych zariadení, prístup k pitnej vode, prístup k lekárničke, kontakty na prvú pomoc, o zákaze fajčenia a používania alkoholu v priestoroch CVČ, sú povinní ich informovať o bezpečnostných opatreniach ochrany zdravia aj pri príchode, odchode z činnosti ZÚ. 
       VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA DETÍ 
      Cieľom hodnotenia detí – členov záujmových útvarov je poskytnúť rodičom spätnú väzbu o tom, ako dieťa pracuje v záujmovom útvare, o jeho prispôsobovaní, rešpekte, aktivite – adaptovaní sa v kolektíve rovesníkov. Rodičia na základe vlastného záujmu sa môžu u vedúcich záujmových útvarov informovať o rezervách svojho dieťaťa, o ďalšom postupe rozvoja talentu a schopností dieťaťa. V hodnotení dieťaťa je nutná motivácia – pozitívne stimuly. Cieľom je zhodnotiť prepojenie vedomostí so zručnosťami a spôsobilosťami. 
       VNÚTORNÝ SYSTÉM KONTROLY A HODNOTENIA ZAMESTNANCOV 
      Hodnotenie zamestnancov (v zmysle § 70  Zákona č. 138/2019 Z. z.) a celkové hodnotenie činnosti CVČ napomáha k skvalitneniu a zefektívneniu výchovy a vzdelávania . 
      OBLASTI HODNOTENIA :  materiálne, technické, ekonomické, personálne, hygienické,  vzájomné vzťahy s rodičmi a verejnosťou,  výsledky výchovno-vzdelávacej činnosti,  kvalita práce interných a externých pracovníkov,  riadenie CVČ  
      CIELE A KRITÉRIA HODNOTENIA:  aktuálne informácie,  realizácia výchovno-vzdelávacieho programu,  pravidelnosť hodnotenia 
      NÁSTROJE HODNOTENIA :  rozbor plánov CVČ a dokumentácie,   rozbor plánov jednotlivých záujmových útvarov,  rozhovory s internými a externými pracovníkmi,  rozhovory s rodičmi ( prípadne dotazníky ),  pozorovanie – hospitácie,  výsledky a úspešnosť detí zo záujmových útvarov,  prezentácia zariadenia na verejnosti,  organizácia príležitostnej záujmovej činnosti 
      (kvalita, kvantita,),  verejnoprospešná činnosť zamestnancov, spoločenská aktivita,   podiel na príprave, spracovaní a realizácii projektov,  podiel na realizácii prázdninových činností,  podiel na estetizácii prostredia.  
       PLÁN HOSPITÁCIÍ A KONTROL sa vytvára na aktuálny školský rok a je samostatným dokumentom. 
        


      VÝCHOVNÉ ŠTANDARDY 
      Spoločensko- vedná oblasť výchovy 
      Výkonový štandard/ Obsahový štandard 

      Spolurozhodovať o živote v záujmovom útvare /. Spolupráca, zodpovednosť, vzájomná dohoda. 
      Dodržiavanie stanovených pravidiel. 
      Prejavovať úctu k rodičom, starším osobám a osobám so zdravotným postihnutím/ Prejavy úcty a rešpektu. 
      Pravidlá slušného správania sa, zdvorilostné frázy. Pozitívne prejavy medziľudských vzťahov . 
      Rozlíšiť dodržiavanie a porušovanie ľudských práv a základných slobôd./ Práva dieťaťa, ľudské práva, šikanovanie, diskriminácia, spolužitie bez násilia. Tolerancia. Zločin a trest. 
      Prejavovať základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti/ Úspechy slovenských športovcov, umelcov, detí vo svete. 
      Rozlišovať kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní sa/ Vulgarizmy, slang, gestá, neformálna komunikácia, spolužitie bez násilia a urážok. Pravidlá slušného správania, čo sa patrí a čo nie. 
      Samostatne a kriticky riešiť nedorozumenia a konflikty v záujmovom útvare./ Čo je konflikt, prečo konflikt vzniká, správanie, ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza. 
      Prejaviť svoj názor a vypočuť opačný názor./ Komunikácia, konštruktívny rozhovor, rešpektovanie názorov druhých. 
      Komunikovať rôznymi dostupnými formami. Rozvíjať komunikačné zručnosti./ Konverzácia, verbálna a neverbálna komunikácia. Spisovná reč, cudzie jazyky, reč symbolov a značiek. Písomný prejav.  
      Pomáhať ľuďom vo svojom okolí, ponúknuť a privolať pomoc./ Ponúknutie pomoci, spoločné aktivity. 
      Prevencia úrazov a ochorení. Prvá pomoc. 
      Zapojiť sa do prebiehajúcej činnosti./ Prejavenie svojich želaní, spontánny prejav. 
       

      Esteticko- kultúrna oblasť výchovy 
      Výkonový štandard /Obsahový štandard 

      Rozvíjať pozitívny vzťah k umeniu/ Výtvarné umenie, tanec, hudba, divadelné predstavenie, stvárnenie roly. 
      Prejavovať úctu ku kultúrnym hodnotám/ Tradície a zvyky svojho regiónu, kultúra iných národov 
      Preukázať svoj talent a špecifické schopnosti /Netradičné výtvarné techniky, hudobné a umelecké činnosti, tanec. 
      Byť utvorený k tvorivej činnosti/ Záujmový útvar, kultúrne prehliadky, výstavy. 
      Participovať na príprave kultúrnych podujatí a vystúpení/ Helloween, Vianoce, Veľká noc, Deň matiek. 
      Byť otvorený k estetickej úprave prostredia a svojho zovňajška/ Výstava, úprava priestorov, netradičné ozdoby,starostlivosť o svoj zovňajšok, estetický prejav na verejnosti. 
       Objavovať a vnímať krásu v bežnom živote/ Pozorovanie prostredia, fotografovanie, filmovanie, audionahrávka. 
      Prejavovať kultivované správanie/  Záujmový útvar, vystúpenie, prednes. 
      Preukazovať postoje vlastnou tvorbou /Tanec, umelecké dielo, poézia, próza, predstavenie. 
        
      Vzdelávacia oblasť výchovy 
      Výkonový štandard/ Obsahový štandard 

      Byť otvorený získavať nové poznatky a informácie z rôznych zdrojov/ Práca sa informačnými zdrojmi,sebavzdelávanie. 
      Prejavovať schopnosť kriticky zhodnotiť a spracovať získané informácie/ Práca s encyklopédiou, slovníkom, KT. 
      Byť otvorený rozvíjaniu získaných poznatkov a celoživotnému vzdelávaniu/ Slovná zásoba, zmyslové hry, didaktické hry. 
      Rozlišovať riziká spojené s využívaním internetu a IKT/ Rozdiely medzi virtuálnym a reálnym svetom, dobro a zlo, skutočnosť, realita. 
      Byť otvorený celoživotnému učeniu sa pre svoj osobný rozvoj/ Sebahodnotenie, minulosť, prítomnosť, budúcnosť,vytváranie kladného vzťahu k sebavzdelávaniu. 
      Rozvíjať základy prírodovednej gramotnosti/ Práca s mapou, internet, DVD, videonahrávka, 
      Prejaviť schopnosť využívania matematického myslenia pri riešení problémov v každodenných situáciách/Problémové úlohy, systematickosť. 

      Prírodovedno-environmentálna oblasť výchovy 
      Výkonový štandard/ Obsahový štandard 

      Pomenovať základné princípy ochrany životného prostredia/ Pozorovanie prírody, vtákov a drobnej zveri, pozorovanie zmien v prírode, šetrenie energiami, vodou 
      Byť otvorený k experimentovaniu a bádateľstvu /Práca s prírodnými materiálmi, jednoduché pokusy. 
      Uplatňovať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia/ Starostlivosť o izbové kvety, čistenie prírody, zber papiera, triedenie odpadu, tvorivé využitie odpadu. 
      Byť otvorený k spoznávaniu fauny a flóry svojho regiónu/ Práca s encyklopédiou, pozorovanie prírody, práca s počítačom, zaujímavosti regiónu. 

      Pracovno-technická oblasť 
      Výkonový štandard/ Obsahový štandard 

      Samostatne si vytyčovať jednoduché osobné ciele/ Sebahodnotenie, minulosť, prítomnosť, budúcnosť. 
      Prejavovať osobnú zodpovednosť za vykonanú prácu /Splnenie úlohy, presnosť a čistota práce. 
      Byť otvorený spolupracovať so skupinou /Spolupráca, kooperácia, vytváranie kladného vzťahu k ostatným. 
      Prejaviť jednoduché manuálne a technické zručnosti/ Práca s rôznym materiálom, netradičné pracovné postupy, zhotovenie darčeka, rozvoj jemnej motoriky, manipulačné zručnosti. 
      Podieľať sa na tvorbe jednoduchých projektov/ Karnevalová maska, výzdoba priestorov školy 
      Prejaviť základy zručností potrebných pre praktický život/ Rôzne techniky ručných prác, varenie, vlastnosti materiálov, práca s rôznym materiálom 

      Telesná a športová oblasť výchovy 
      Výkonový štandard/ Obsahový štandard 

      Relaxovať pravidelným cvičením a pohybom. Rozvíjať svoje schopnosti a športový talent/ Florbal, futbal, hokej ,volejbal, basketbal, stolný tenis, atletika, gymnastika, krasokorčuľovanie, plávanie, lyžovanie, karate, športové hry, športové zručnosti 
      Pomenovať význam pravidelného pohybu a cvičenia./ Otužovanie, relaxačné cvičenia, strečingy, skupinové hry, netradičné športové disciplíny 
      Pochopiť význam dodržiavania základných zásad a významu dodržiavania hygienických návykov/ Poriadok v šatni, vetranie, sprchovanie po aktívnej činnosti, umývanie rúk. 
      Pomenovať základnú terminológiu daného športového odvetvia./ Základná terminológia športu. Základné pravidlá daného športu: florbal, futbal, hokej ,volejbal, basketbal, stolný tenis, atletika, gymnastika, krasokorčuľovanie, plávanie, lyžovanie, karate, športové hry, športové zručnosti 
      Pomenovať zásady fair play. Aplikovať a dodržiavať zásady fair play./Fair play - v bežnom živote, v kolektíve triedy, v ZÚ, v športových zápasoch, turnajoch, pretekoch 
      Dodržiavať bezpečnostné predpisy a opatrenia. Predchádzať úrazom z nedbanlivosti./Otužovanie, relaxačné cvičenia, strečing .Ochrana a kontrola svojho športového náčinia a náradie. Lekárnička a jej využitie. 
      Rozvíjať si vôľu a vytrvalosť, odvahu a sebaovládanie./ Tréning, športové aktivity, účasť na súťažiach, pretekoch, turnajoch. 
      Spolurozhodovať o živote v kolektíve./Spolupráca s kolektívom. Vzájomné sa poznanie v kolektíve, tolerancia individuality iných, posilňovanie priateľských vzťahov. 
      Snažiť sa vyjadriť svoj názor, vypočuť si názor iných a prijímať spätnú väzbu./Porozumenie a tolerancia. 
      Spolupráca, následky, zodpovednosť. 
      Posilňovať samostatnosť, pozornosť, sústredenosť, vytrvalosť a tendenciu dokončiť činnosť./ Dodržovanie pokynov trénera, vedúceho ZÚ. Snaha o dokonalé zvládnutie danej úlohy na svojom poste. 
      Zvládnuť stres, trému a krízové situácie. Pomenovať si svoje silné a slabé stránky./ Sebauvedomovanie a sebahodnotenie. 
      Rozvíjať olympijské myšlienky./  Súčasný rozvoj tela a ducha. Šport bez diskriminácie. V duchu olympizmu t.j. vzájomné porozumenie, priateľstvo, solidarita a fair play 
      Preukázať pohybovú gramotnosť v rôznych športových odvetviach./ Účasť na rôznych školských a iných športových súťažiach, turnajoch, pretekoch. 

      VÝCHOVNÉ OSNOVY (podľa konkrétnych oblastí výchovy) 
      Spoločensko-vedná oblasť výchovy/ Výchovno-vzdelávací cieľ Obsah Metódy, formy  

      - Spolurozhodovať o živote v záujmovom útvare./ Spolupráca, zodpovednosť, vzájomná dohoda. Dodržiavanie stanovených pravidiel. / Individuálny prístup, Brainstorming Motivácia  Aktivizácia Kooperačné hry Hry na dôveru Hranie rolí 
      - Prejavovať úctu k rodičom, starším osobám a osobám so zdravotným postihnutím/ Prejavy úcty a rešpektu k ľuďom, svojim najbližším. Pravidlá slušného správania sa, zdvorilostné frázy. Pozitívne prejavy medziľudských vzťahov, tolerancia ./ Individuálny prístup Film Rozprávka Hranie rolí Hry na vciťovanie Rozhovor Diskusia  
      - Rozlíšiť dodržiavanie a porušovanie ľudských práv a základných slobôd./ Práva dieťaťa, ľudské práva,  šikanovanie, diskriminácia, spolužitie bez násilia. Tolerancia. Zločin a trest./ Individuálny prístup Vysvetlenie Brainstorming Povzbudenie Hry riešiace konflikty Hry na dôveru 
      -  Prejavovať základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti/ Slovensko v Európe, Slovensko vo svete. Úspechy  slovenských športovcov, umelcov, detí vo svete  /Individuálny prístup Vysvetlenie Brainstorming Výtvarná práca Tvorivá dielňa Film Rozprávka 
      - Rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy v správaní a kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa / Vulgarizmy, slang, gestá, spolužitie bez násilia. Pozdrav, podanie ruky , požiadanie, odmietnutie ,poďakovanie, oslovenie,  stolovanie, Pravidlá slušného správania sa, čo sa patrí  a čo nie./ Individuálny prístup Vysvetlenie Brainstorming Hranie rolí Tréning Dramatizácia Rozhovor Skupinová práca Hodnotenie 
      - Samostatne a kriticky riešiť nedorozumenia a konflikty v záujmovom útvare./ Čo je konflikt, prečo konflikt vzniká. Správanie,  ktoré podporuje konflikt, správanie, ktoré konfliktu predchádza./ Individuálny prístup Vysvetlenie  Tréning Hranie rolí Dramatizácia Film Diskusia Hodnotenie  
      - Prejaviť svoj názor a vypočuť opačný názor./ Komunikácia, konštruktívny rozhovor rešpektovanie názorov druhých./ Individuálny prístup, Motivácia Aktivizácia Kooperačné hry Hranie rolí  
      - Komunikovať rôznymi dostupnými formami. Rozvíjať komunikačné zručnosti./ Konverzácia, verbálna a neverbálna komunikácia. Spisovná reč, cudzie jazyky, reč symbolov a značiek. Písomný prejav. Práca s PC, internetom./ Individuálny prístup Brainstorming Povzbudenie Motivácia Tréning Hranie rolí Prezentácia Rozhovor Riešenie úloh CD,DVD, práca s pc a internetom 
      - Pomáhať ľuďom vo svojom okolí, ponúknuť a privolať pomoc./ Ponúknutie pomoci, spoločné aktivity. Prevencia úrazov a ochorení. Prvá pomoc. / Individuálny prístup Vysvetlenie  Tréning Hranie rolí Dramatizácia Film 
      - Zapojiť sa do prebiehajúcej činnosti./ Prejavenie svojich želaní, spontánny prejav./ Individuálny prístup Vysvetlenie Výtvarná práca Tvorivá dielňa Vystúpenie. 
        
      Esteticko-kultúrna oblasť výchovy 
      Výchovno-vzdelávací cieľ / Obsah/  Metódy, formy  

      - Prejavovať pozitívny vzťah k umeniu a byť otvorený k tvorivej umeleckej činnosti/ Prezentácia svojich schopností. Výtvarná tvorba, spev, tanec, recitácia. Fantázia, zmyslové vnímanie./ Motivácia Ukážka Povzbudenie Tréning Kultúrne podujatie Súťaž Exkurzia Výstava Prezentácia 
      - Prejaviť úctu ku kultúrnym hodnotám regiónu./ Ľudové tradície, zvyky, povesti Abova./ Individuálny prístup Vysvetlenie  Ukážka Prezentácia Skupinová práca 
      - Oboznámiť sa s kultúrou iných národov. / Zvyky, tradície, špecifiká iných národov. História. /Individuálny prístup Vysvetlenie Ukážka Kooperačná hra  
      - Rozvíjať svoj talent a špecifické schopnosti/ Prezentácia seba a svojej činnosti, svojich schopností./ Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Výstava prác Prezentácia Kultúrne vystúpenie 
      - Preukázať tvorivú činnosť na základe vlastných zručností a schopností, prejavovať   sa vlastnou tvorbou/ Realizácia vlastných nápadov, originalita./ Motivácia Diskusia Povzbudenie Tvorivá dielňa . Výstava 
      - Prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia/ Vyzdobenie nástenky, triedy, sviatočný pozdrav. Upratovanie a udržiavanie poriadku. Starostlivosť o svoju triedu, svoje veci./ Individuálny prístup Motivácia Povzbudenie Skupinová práca Hodnotenie 

      Vzdelávacia oblasť výchovy 
      Výchovno-vzdelávací cieľ/ Obsah/  Metódy, formy 

      - Vyhľadávať nové informácie z rôznych zdrojov/ Ako sa učiť- čítanie a reprodukcia textu, Práca so slovníkom Počúvanie zvukovej nahrávky Práca s encyklopédiou Práca s počítačom/ individuálny prístup motivácia povzbudenie vysvetlenie motivačné hodnotenie literatúra CD, DVD ukážka 
      - Získať schopnosť kriticky zhodnotiť a spracovať získané informácie/ Porovnávanie informácií: práca s encyklopédiou práca s internetom individuálny prístup motivácia povzbudenie rozhovor diskusia 
      - Rozvíjať získané poznatky a vzťah k celoživotnému vzdelávaniu/ Slovná zásoba, zmyslové hry, kladenie otázok, plnenie úloh, lúštenie krížoviek/ individuálny prístup, motivácia povzbudenie, kritika problémové úlohy brainstorming súťaž 
      - Pochopiť riziká spojené s využívaním internetu/ Rozdiely medzi virtuálnym a reálnym svetom rozlišovanie dobra a zla skutočnosť realita agresivita násilie kyberšikanovanie/ individuálny prístup motivácia povzbudenie 
      vysvetlenie skupinová práca rozhovor diskusia beseda samostatná práca ukážka 
      - Pochopiť význam celoživotného učenia sa pre svoj osobný rozvoj /Sebahodnotenie, minulosť, prítomnosť, budúcnosť, vytváranie pozitívneho vzťahu k sebavzdelávaniu/ individuálny prístup motivácia povzbudenie vysvetlenie diskusia 
      - Rozvíjať základy prírodovednej gramotnosti/ Práca s mapou, internet, sledovanie záznamov prírodovedných relácií, lúštenie krížoviek/ individuálny prístup motivácia skupinová práca brainstorming diskusia 
      - Vedieť využívať matem. myslenie pri riešení problémov v každodenných situáciách/ Systematickosť, problémové úlohy, kladenie otázok, problémy každodenného života/ individuálny prístup motivácia samostatná práca súťaž hry 
        
      Prírodovedno-environmentálna oblasť výchovy 
      Výchovno-vzdelávací cieľ / Obsah/ Metódy, formy  

      Pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia/ Pozorovanie prírody Pozorovanie zmien v prírode Šetrenie energiami Šetrenie vodou Sledovanie videozáznamu / individuálny prístup motivácia vysvetlenie beseda ekologická hra projekt výstava DVD vychádzka 
      - Prejavovať túžbu po experimentovaní a bádateľstve/ Práca s prírodnými materiálmi Jednoduché pokusy Mladí bádatelia Zaujímavosti okolo nás /individuálny prístup motivácia povzbudenie práca objavovanie motivačné hodnotenie vysvetľovanie 
      - Prejavovať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia/ Starostlivosť o izbové rastliny Čistenie prírody a okolia centra Triedenie odpadu  Zber prírodnín / individuálny prístup brainstorming vysvetlenie  motivácia aktivizácia prezentácia súťaž projekt práca vychádzka 
      - Prejavovať záujem o spoznávanie fauny a flóry regiónu/ Špecifiká regiónu Práca s encyklopédiou Pozorovanie prírody Práca s počítačom/ individuálny prístup motivácia povzbudenie diskusia vysvetľovanie rozhovor vychádzka literatúra objavovanie 

       Pracovno-technická oblasť 
      Výchovno-vzdelávací cieľ / Obsah/  Metódy, formy  

      Vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele/ Sebahodnotenie Plánovanie Porovnávanie Zhodnotenie / individuálny prístup motivácia povzbudenie rozhovor hranie rolí  hodnotenie vysvetľovanie, vlastná práca 
      - Rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu/ Splnenie úlohy Presnosť a čistota práce / 
      individuálny prístup motivácia vysvetlenie tréning hodnotenie vlastná práca 
      - Vedieť spolupracovať so skupinou/ Spolupráca, Vytváranie kladného vzťahu k ostatným Hrdosť na spoločný  výsledok práce Poskytnutie pomoci/ individuálny prístup motivácia povzbudenie tréning kooperačné hry spoločné podujatia výstava prác súťaž 
      - Prejavovať základy manuálnych a technických zručností/ Práca s rôznym materiálom Netradičné pracovné  postupy Zhotovenie darčeka Rozvoj jemnej motoriky Manipulačné zručnosti Modelárstvo Elektrotechnika  Práca s počítačom / individuálny prístup povzbudenie tréning vysvetlenie aktivizácia tvorivá dielňa vlastná práca výstava prác hodnotenie 
      - Prejavovať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov/ Karnevalová maska Dekoračné predmety Vianočné trhy Práca s digitálnou technikou/ individuálny prístup motivácia vysvetlenie povzbudenie brainstorming tvorivá dielňa kooperačné hry vlastná práca výstava prác súťaž 
       

      Telesná a športová oblasť výchovy 
      Výchovno-vzdelávací cieľ/ Obsah/  Metódy, formy 

      - Relaxovať pravidelným cvičením a pohybom. Rozvíjať svoje schopnosti a športový talent./ Dopravno-bezpečnostné predpisy, oboznámenie s cieľmi záujmového útvaru. Overenie si schopností nových členov, preverenie schopností starších členov/ Vysvetlenie _ Názorné ukážky _ Diskusia _ Tréning  
      -Pomenovať význam pravidelného pohybu a cvičenia./ Civilizačné choroby – dôsledky na zdravie a výkon športovca. Význam otužovania, relaxačného cvičenia, strečingy./ Iniciačná hra  Povzbudenie  Riešenie nových úloh  Tréning Poriadok v šatni, vetranie, sprchovanie po aktívnej činnosti, umývanie rúk. Základy osobnej hygieny človeka a zvlášť hygieny športovca. Hygiena a udržiavanie poriadku v šatni./ Diskusia  Individuálny prístup  Hodnotenie  Tréning 
      - Pomenovať základnú terminológiu daného športového odvetvia./Základné pravidlá športu. Hry na okamžité reakcie športovej terminológie. Informácie o pripravovaných súťažiach, turnajoch a pretekoch ZÚ Základné pravidlá vybraného športu../  Diskusia  Iniciačná hra   Povzbudenie  Riešenie nových úloh  Tréning 
      - Pomenovať základy fair play. Aplikovať a dodržiavať zásady fair-play./ Priateľské spolunažívanie v kolektíve, posilňovanie priateľských vzťahov. Porozumenie a tolerancia .Fair play – v športe, v škole, v ZÚ, v bežnom živote./ Sebahodnotenie Vyjasnenie hodnôt  Individuálny prístup  Tréning 
      - Dodržiavať bezpečnostné predpisy a opatrenia. Predchádzať úrazom z nedbanlivosti./ Rozprávanie o bezpečnostných  predpisoch Reagovanie ,dodržiavanie a rešpektovanie pokynov trénera./ Vysvetlenie   Názorné ukážky  Diskusia  Tréning 
      - Rozvíjať si vôľu a vytrvalosť, odvahu a sebaovládanie./ Snaha o dokonalé zvládnutie danej úlohy trénerom, dodržiavanie jeho pokynov. Sebauvedomovanie a sebahodnotenie, zvládnutia pokynov trénera./  Motivácia  Individuálny prístup  Aktivizácia  Sebahodnotenie   Prezentácia tréning 
      - Spolurozhodovať o živote v kolektíve./Vzájomné sa poznávanie v kolektíve, porozumenie, tolerancia individuality iných. Vyjadriť svoj názor a vedieť prijať spätnú väzbu.../ Diskusia  Sebahodnotenie   Individuálny rozhovor   Aktivizácia Tréning 
      - Spolupracovať s kolektívom./Spolupráca a spolurozhodovanie v kolektíve a pre kolektív Kooperácia, následky a zodpovednosť/  Motivácia  Sebahodnotenie  Individuálny prístup  Tréning 
      - Snažiť sa vyjadriť svoj názor, vypočuť si názor iných a prijímať spätnú väzbu/ Vzájomné sa poznávanie v kolektíve, porozumenie, tolerancia individuality iných. Vyjadriť svoj názor a vedieť prijať spätnú väzbu/  Diskusia  Sebahodnotenie  Individuálny rozhovor  Aktivizácia  Tréning 
      - Posilňovať samostatnosť, pozornosť, sústredenosť, vytrvalosť a tendenciu dokončiť činnosť./ Prijatie zodpovednosti za seba, za svoje výkony. Snaha o vlastné zdokonaľovanie sa, osobná zodpovednosť za dokončenie danej činnosti/  Motivácia  Sebahodnotenie  Individuálny prístup  Tréning 
      - Zvládnuť stres, trému a krízové situácie. Pomenovať si svoje silné a slabé stránky./ Prijatie zodpovednosti za seba, za svoje výkony. Snaha o vlastné zdokonaľovanie sa, osobná zodpovednosť za dokončenie danej činnosti. Sebauvedomovanie a sebahodnotenie zvládnutia pokynov trénera./  Motivácia  Sebahodnotenie  Individuálny prístup  Tréning 
      - Rozvíjať olympijské myšlienky./ Osvojovanie si správania v športe, bez diskriminácie, bez podceňovania súpera, dokázať prijať prehru, dokázať oceniť úspech iných /  Motivácia  Sebahodnotenie  Individuálny prístup  Tréning 
      -Preukázať pohybovú gramotnosť v rôznych športových odvetviach./ Športové súťaže, turnaje, preteky/   Motivácia  Povzbudenie  Súťaže, turnaje,  Hodnotenie činnosti ZÚ  Pochvaly  Povzbudenia 
       

       

    • Kontakty

      • Základná škola, Jarmočná 96, Ždaňa
      • T.č. škola: 0556980001 Riaditeľka: 0911971935 mail: riaditel@zszdana.sk Zástupkyňa mail: zastupca@zszdana.sk Školská jedáleň: 055 6980065 mail: jedalen@zszdana.sk Ekonóm: 055 7288661 mail: ekonom@zszdana.sk
      • ZŠ , Jarmočná 96, Ždaňa, 044 11 Ždaňa, Jarmočná 96 okr. Košice-okolie 04411 Ždaňa Slovakia
      • 35544279
      • 2021657913
    • Prihlásenie