• Školský vzdelávací program

        •  

           

           

          ŠKOLSKÝ VZDELÁVACÍ PROGRAM

           

          ZÁKLADNÁ ŠKOLA,

           JARMOČNÁ 96,

           ŽDAŇA

           

           

           

           

           

           

          Prerokovaný pedagogickou radou dňa : 25.8.2012

          prerokovaný Radou školy dňa: 25.8.2012

          schválený zriaďovateľom dňa: 25.8.2012

           

           

           

           

          Vzdelávací program

           

          Predkladateľ: ZŠ Jarmočná 96 Ždaňa

          Názov školy : ZŠ Jarmočná 96  Ždaňa

           Adresa: Jarmočná  96, 044 11 Ždaňa, okres Košice- okolie

           IČO: 35544279

          Riaditeľ školy : Mgr. Rokická Nataša

          Koordinátori pre tvorbu ŠkVP : Mgr. Bagoni Milan, Mgr. Bittová Iveta, Mgr.Marková Mária

          Ďalšie kontakty : 0556980001, zszdana@centrum.sk

           

          Zriaďovateľ:  Obec Ždaňa

          Názov: Obec Ždaňa

          Adresa: 044 11 Ždaňa Jarmočná

          Kontakty : 0556980021, obec.zdana@mail.t-com.sk

           

           

           

           

           

           

           

          Platnosť dokumentu od 1.9.2012

                                      Podpis riaditeľa

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          Charakteristika školy

           

          Základná škola Jarmočná 96 je plnoorganizovaná štátna základná škola. Počet žiakov v škole sa za posledné roky stabilizoval, navštevuje ju cca 190 žiakov. Záujem o našu školu majú aj rodičia a deti z obcí Nižná Myšľa  a Skároš.

           Zníženie počtu žiakov v triedach dáva  žiakom i učiteľom nové možnosti práce, príležitosť na lepší kontakt, sebapoznanie , skvalitnenie výchovno-vzdelávacieho procesu.

          Všetci učitelia sú kvalifikovaní.

          Škola je v okrese Košice- okolie, vidiecka škola umiestnená v novozateplenej/2009/ budove postavenej v roku 1973.

          Vyučovací jazyk školy:  slovenský jazyk

          Dĺžka štúdia: 9-ročná

          Stupeň vzdelania: ISCED 1 primárne vzdelanie

          Primárne vzdelanie získa žiak úspešným absolvovaním všeobecnovzdelávacieho programu ostatného ročníka primárneho stupňa základnej školy. Dokladom o získanom vzdelaní je vysvedčenie. Absolvent programu primárneho vzdelávania plynule pokračuje na nadväzujúcom stupni nižšieho sekundárneho vzdelávania alebo adekvátnom stupni viacročného gymnázia.

          ISCED 2 nižšie sekundárne vzdelanie

          Absolvent programu nižšieho sekundárneho vzdelania získa vysvedčenie s doložkou – so špeciálnym vyznačením ukončenia programu poskytnutého základnou školou. Tým splní podmienku pre pokračovanie vo vzdelávaní na vyššom sekundárnom stupni (na všeobecnovzdelávacej alebo odbornovzdelávacej škole), v priebehu ktorého ukončuje povinné základné vzdelávanie (povinnú školskú dochádzku).

           

          Stratégia školy:

          Strategickým cieľom a poslaním našej školy do budúcnosti je rozvoj a postupný prechod tradičnej školy na školu modernú s novými metódami a formami práce, ktorá bude príťažlivá tak pre žiakov ako aj ich rodičov.

          Vychádzajúc z princípov vzdelávania v 21.storočí „Naučiť sa učiť, naučiť sa pracovať, naučiť sa žiť spolu, naučiť sa byť“ je naším zámerom vzdelávať žiakov tak, aby si osvojili kľúčové kompetencie pre svoj život, a to moderným spôsobom s prihliadnutím na ich možnosti a danosti. Prioritou školy v tomto smere je počítačová, jazyková gramotnosť, rozvíjanie schopností žiakov v projektovej práci a jej prezentácii. Vzdelávanie v škole smeruje k rozvoju samostatnosti, zodpovednosti žiakov, vzájomnej spolupráci so spolužiakmi a učiteľmi, kde aktivitu preberá žiak a učiteľ mu pomáha nachádzať informácie a osvojovať si potrebné zručnosti.

          Cieľom je vytvorenie atmosféry dôvery medzi učiteľmi a žiakmi, školy, v ktorej sa žiaci bežne obracajú na učiteľov ako na dôveryhodných poradcov a učitelia vnímajú žiakov ako klientov, nie ako objekt svojej práce. Snahou školy je:

          • vytvoriť priestor na voľný prístup žiakov k technológiám aj v čase mimo vyučovania,
          • vytvoriť program, v ktorom sa kladie dôraz na kooperatívnu prácu, riešenie projektov, vychádzky a exkurzie,
          • uplatňovať využívanie didaktických pomôcok a digitálnych technológií,
          • umožniť žiakom a rodičom pravidelné konzultácie s pedagógmi školy,
          • venovať pozornosť rozvoju žiakov s rozličným druhom inteligencie a ŠVVP - individualizácii vzdelávania,
          • zakomponovať nové, alternatívne formy výučby – napr. prvky projektového i zážitkového vyučovania - a s nimi súvisiace pasívne prijímanie informácií žiakom plynule nahrádzať aktívnou prácou s novými údajmi a poznatkami, ich vyhľadávaním, študovaním, spracovaním a následným sprístupnením ostatným žiakom,
          • rozvíjať kľúčové kompetencie nad rámec jednotlivých predmetov, a tak pripraviť žiaka do praktického, reálneho života,
          • aktívne využívať IKT počas jednotlivých etáp vyučovacieho procesu (sformulovanie novej témy, osvojovanie, upevňovanie, kontrola výsledkov).

           

          Zameranie školy :

          Škola sa dlhodobo zameriava na posilnenie vyučovania prírodovedných predmetov. V tejto oblasti dosahujeme viac rokov veľmi dobré výsledky – úspešnosť žiakov na prírodovedných súťažiach  / CHE, GEO, MAT/ okresného i krajského charakteru. Žiaci si neskôr volia aj vysokoškolské vzdelávanie v týchto oblastiach.

           

          Profil absolventa:

          Absolventi školy budú ovládať učivo (vedomosti aj zručnosti) predpísané výkonovým a obsahovým štandardom stanoveným v štátnom vzdelávacom programe a školským vzdelávacím programom. Zaradenie inovatívnych metód a foriem vyučovania prvkov projektového, námetového  a daltonského vyučovania, dramatickej výchovy vytvára priestor pre rozvoj čitateľskej gramotnosti vo všetkých vyučovacích predmetoch. Žiak  sa bude vedieť  vyjadrovať  rôznou formou - písomne, elektronicky, používať spisovné, výstižné a štylisticky správne slová, frázy, terminológiu a jazykové štruktúry. Projektové vyučovanie bude  podporovať  tvorivé písanie s logickou organizáciou myšlienok s cieľom neustáleho zdokonaľovania. Vytváranie projektov – je kompetencia žiakom veľmi blízka, prijateľná z dôvodu vlastnej sebarealizácie, kde žiaci konkrétne a zmysluplne získavajú informácie, spracovávajú ich, objavujú radosť a uspokojenie z vykonanej práce.

          Absolvent programu primárneho vzdelania má mať osvojené (aj vlastným podielom) základy čitateľskej, pisateľskej, matematickej, prírodovedeckej a kultúrnej gramotnosti. Nadobudne základy pre osvojenie účinných techník (celoživotného) učenia sa a pre rozvíjanie spôsobilostí. Získa predpoklady pre to, aby si vážil sám seba, i druhých ľudí, aby bol dokázal ústretovo komunikovať a spolupracovať. Má mať osvojené základy používania materinského, štátneho a cudzieho jazyka. Úroveň rozvinutosti kľúčových kompetencií tvorí bázu pre ďalší rozvoj v následných stupňoch vzdelávania. Absolvent našej základnej školy má mať osvojené tieto kľúčové kompetencie (spôsobilosti):

           

          • kompetenciu (spôsobilosť) k celoživotnému učeniu sa,
          • sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti),
          • kompetenciu (spôsobilosť) uplatňovať základ matematického myslenia a základné schopnosti poznávať v oblasti vedy a techniky,
          • kompetenciu (spôsobilosť) v oblasti informačných a komunikačných technológií,
          • kompetenciu (spôsobilosť) riešiť problémy,
          • kompetencie (spôsobilosti) občianske,
          • kompetencie (spôsobilosti) sociálne a personálne,
          • kompetencie (spôsobilosti) pracovné,
          • kompetencie (spôsobilosti) smerujúce k iniciatívnosti a podnikavosti,
          • kompetencie (spôsobilosti) vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry.

          Absolvent našej ZŠ  by mal:

          • spoločenským správaním a vystupovaním robiť dobré meno škole,
          • byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, uprednostňovať v nich pozitívne aspekty,
          • byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole, v rodine a v spoločnosti,
          • byť schopný pestovať si svoje fyzické i psychické zdravie,
          • mať schopnosť zostať sám sebou a pritom bez konfliktov presadzovať svoje práva pri zachovaní práv iných, získať kooperatívne schopnosti, vedieť uzatvárať kompromisy,
          • byť schopný vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií,
          • osvojiť si metódy individuálneho štúdia a samostatnej práce s informáciami,
          • mať schopnosť vnímať dejiny vlastného národa vo vzájomnom prepojení s vedomosťami zo všeobecných dejín,
          • dobre ovládať normu slovenského jazyka a sám sa starať o kultúru svojho písomného a ústneho vyjadrovania,
          • na základnej úrovni ovládať dva svetové jazyky,
          • mať schopnosť vnímať umenie, snažiť sa porozumieť mu a chrániť umelecké prejavy,
          • byť si vedomý svojich kvalít a hraníc, pripravený uchádzať sa o ďalšie štúdium,
          • rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie,
          • rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa,
          • získavať nové informácie a poznatky z rôznych zdrojov,
          • získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu,
          • spolurozhodovať o živote v skupine,
          • rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie,
          • prejavovať úctu k rodičom, starším osobám,
          • prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím,
          • pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd,
          • posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti,
          • kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa ,
          • vyjadrovať svoj názor a vedieť vypočuť opačný názor,
          • využívať všetky dostupné formy komunikácie,
          • rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy ,
          • vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty,
          • poskytnúť pomoc alebo pomoc privolať,
          • vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele,
          • rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu,
          • vedieť spolupracovať so skupinou,
          • rozvíjať základy manuálnych a technických zručností,
          • získavať základy zručností potrebných pre praktický život,
          • získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov,
          • pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia,
          • rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia,
          • posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí,
          • rozvíjať základy vzťahu k umeniu,
          • rozvíjať talent a špecifické schopnosti,
          • rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností,
          • prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia,
          • podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí ,
          • objavovať krásu v bežnom živote,
          • kultivovať základné hygienické návyky,
          • rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom,
          • pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog,
          • pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia,
          • pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy,
          • poznať základné princípy zdravého životného štýlu,
          • rozvíjať športový talent a schopnosti.

           

          Učebný plán :

           

          Vzdelávacia oblasť

           

          I.

          II.

          III.

          IV.

          spolu

          Jazyk a komunikácia

          SJL

          8

          6

          6

          6

          26

          ANJ

           

           

          3

          3

          6

          RUJ/NEJ

           

           

           

           

          0

          Príroda a spoločnosť

          PDA

           

          1

          1

          1

          3

          VLA

           

          1

          1

          1

          3

          Človek a príroda

          FYZ

           

           

           

           

          0

          CHE

           

           

           

           

          0

          BIO

           

           

           

           

          0

          Človek a spoločnosť

          DEJ

           

           

           

           

          0

          GEG

           

           

           

           

          0

          OBN

           

           

           

           

          0

          Č a hodnoty 

          ETV/NAV

          1

          1

          1

          1

          4

          Matematika  a práca s informáciami

          MAT

          3

          3

          4

          4

          14

          INF

           

           

           

           

          0

          IFV

           

          1

          1

          1

          3

          Človek a  svet práce

          PVC

           

           

           

          1

          1

          SEE

           

           

           

           

          0

          THD

           

           

           

           

          0

          Umenie a kultúra

          VYV

          1

          1

          1

          1

          4

          HUV

          1

          1

          1

          1

          4

          VUM

           

           

           

           

          0

          Zdravie a pohyb

          TEV/TSV

          2

          2

          2

          2

          8

          Voliteľné h.

          SJL

          1

          2

          1

          1

           

           

          Tvorivá dramatika

           

           

           

          1

           

           

          Poznaj a chráň

          1

           

          1

           

           

           

          PDA

          1

           

           

           

           

           

          MAT

          1

          1

          1

          1

           

           

          PVC

           

           

           

           

           

           

          Domov a práca

           

           

          1

          1

           

           

          Detský svet v umení

          1

          1

           

           

           

           

          Rómsky tanec

           

          1

           

           

           

           

          TSV

          1

          1

           

           

           

          Voliteľné h.

           

          6

          6

          4

          4

           

          Spolu : 

           

          22

          23

          25

          26

           

           

           

           

           

           

          Vzdelávacia oblasť

           

          V.

          VI.

          VII.

          VIII.

          IX.

          spolu

          Jazyk a komunikácia

          SJL

          4

          4

          5

          5

          5

          23

          ANJ

          3

          3

          3

          3

          3

          15

          RUJ/NEJ

           

          1

          1

          1

          1

          4

          Príroda a spoločnosť

          PDA

           

           

           

           

           

          0

          VLA

           

           

           

           

           

          0

          Človek a príroda

          FYZ

           

          1

          1

          2

          1

          5

          CHE

           

           

          1

          1

          2

          4

          BIO

          1

          1

          1

          1

          1

          5

          Človek a spoločnosť

          DEJ

          1

          1

          1

          1

          2

          6

          GEG

          1

          1

          1

          1

          1

          5

          OBN

           

          1

          1

          1

          1

          4

          Č a hodnoty 

          ETV/NAV

          1

          1

          1

          1

           

          4

          Matematika  a práca s informáciami

          MAT

          3

          4

          4

          4

          4

          19

          INF

          1

           

          1

           

           

          2

          IFV

           

           

           

           

           

          0

          Človek a  svet práce

          PVC

           

           

           

           

           

          0

          SEE

           

           

           

          1

           

          1

          THD

           

           

           

          1

           

          1

          Umenie a kultúra

          VYV

          2

          1

           

           

           

          3

          HUV

          1

          1

          1

           

           

          3

          VUM

           

           

           

          1

          0

          1

          Zdravie a pohyb

          TEV/TSV

          1

          2

          2

          2

          3

          10

          Voliteľné hodiny

          Tvorivá dramatika

          1

          1

          1

           

           

           

           

          ANJ

          1

           

           

           

           

           

           

          RUJ/NEJ

           

          1

          1

          1

          1

           

           

          FYZ

           

          1

           

           

          1

           

           

          Praktiká z chémie

           

           

          1

          1

           

           

           

          BIO

           

          1

           

           

           

           

           

          DEJ

          1

          1

           

           

           

           

           

          GEG

          1

           

           

           

           

           

           

          Regionálna geografia

           

          1

           

           

           

           

           

          Praktiká z geografie

           

           

           

          1

           

           

           

          OBN

          1

           

           

           

           

           

           

          Výchova k manželstvu a rodičovstvu

           

           

           

           

          1

           

           

          MAT

          1

           

           

           

           

           

           

          Domov a práca

          1

           

          2

           

          2

           

            Finančná gramotnosť         1  

           

          Loptové hry

          1

          1

          1

          1

           

           

          Spolu : 

           

          27

          29

          30

          30

          30

           

           

           

          Poznámky:

          1. Obsah učiva predmetov , ktoré sú súčasťou ŠVP a sú posilnené voliteľnými hodinami v ŠkVP je totožný so ŠVP. Pridané hodiny sú na posilnenie, upevnenie učiva.
          2. Rozdelenie hodín do ročníkov je v súlade s RUP platným od 1.9.2011.
          3. Prvý cudzí jazyk je anglický jazyk, druhý cudzí jazyk si žiaci volia : nemecký jazyk alebo ruský jazyk.
          4. Triedy, v ktorých počty žiakov prevyšujú 18  sa delia na skupiny v predmetoch anglický jazyk, informatika, technika a svet práce, nad 20 žiakov náboženská výchova. Skupiny na vyučovanie TSV sú tvorené podľa podmienok školy. Delenie sa uskutočňuje v zmysle vyhlášky MŠ SR č. 320/2008 Z. z. o základnej škole.
          5. Vyučovacia hodina má 45 minút.
          6. V ŠkVP je počet hodín  146./ISCED2/
          7. Voliteľné hodiny sú využité na vyučovacie predmety, ktoré posilňujú, upevňujú obsah učiva predmetov zaradených do ŠVP a na predmety, ktoré si škola zvolila sama  , pretože od 1. októbra 2011 implementuje Metodicko-pedagogické centrum národný projekt „Vzdelávaním pedagogických zamestnancov k inklúzii marginalizovaných rómskych komunít“, ktorý je spolufinancovaný z Európskeho sociálneho fondu v operačnom programe Vzdelávanie a naša škola je jeho súčasťou.
          8. Špecifické vyučovacie predmety Pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sú vytvorené učebné plány rešpektujúce  Rámcový učebný plán pre žiakov s ľahkým stupňom mentálneho postihnutia , vzdelávací program pre deti s autizmom alebo ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami, vývinovými poruchami učenia a s poruchami aktivity a pozornosti.

           

          Prierezové témy sú integrovanou súčasťou vzdelávacieho obsahu jednotlivých predmetov

          a sú uvedené v učebných osnovách jednotlivých predmetov i v samostatných prílohách ŠkVP. Nevyhnutnou podmienkou účinnosti prierezovej témy je použitie aktivizujúcich, interaktívnych metód.

          Na úrovni primárneho a  nižšieho sekundárneho vzdelávania, v súlade so štátnym vzdelávacím programom realizujeme tieto prierezové témy:

          - multikultúrna výchova,

          - mediálna výchova,

          - dopravná výchova,

          - osobnostný a sociálny rozvoj,

          - environmentálna výchova,

          - ochrana života a zdravia,

          - tvorba projektu a prezentačné zručnosti,

          - regionálna výchova a tradičná kultúra,

          - finančná gramotnosť

          - globálne vzdelávanie.

          Prierezové témy realizujeme viacerými spôsobmi:

          - ako integrovanú súčasť vzdelávacieho obsahu jednotlivých predmetov – bližšie sú

          uvedené v učebných osnovách týchto predmetov,

          - formou účelových cvičení , cvičení v prírode a didaktických hier ( ochrana života a zdravia, dopravná výchova, osobnostný a sociálny rozvoj, environmentálna výchova),

          - formou záujmovej mimoškolskej činnosti ( mediálna výchova, osobnostný a sociálny

          rozvoj, ochrana života a zdravia, environmentálna výchova, regionálna výchova a tradičná kultúra, globálne vzdelávanie, dopravná výchova, finančná gramotnosť ),

          - zaradením vyučovacích predmetu v rámci školského vzdelávacieho programu –

          Tvorivá dramatika, Poznaj a chráň, Domov a práca, Detský svet v umení, Rómsky tanec, Regionálna geografia, Výchova k manželstvu a rodičovstvu (multikultúrna výchova, mediálna výchova ,finančná gramotnosť, tvorba projektu, osobnostný a sociálny rozvoj, a prezentačné zručnosti, globálne vzdelávanie, regionálna výchova a tradičná kultúra),Finančná gramotnosť- Viac ako peniaze

          - v prípade potreby triednickými hodinami s cieleným zameraním – protichrípkové opatrenia ( ochrana

          života a zdravia ), školský poriadok (ochrana života a zdravia, dopravná výchova,

          ľudské práva, šikanovanie (ochrana života a zdravia, multikultúrna výchova,

          osobnostný a sociálny rozvoj )

          - organizovaním mimoškolských podujatí – prezentácia projektov, akadémie, literárne,

          hudobné a výtvarné súťaže, športové školské súťaže,

          - vydávaním školského časopisu – mediálna výchova, multikultúrna výchova

          - zberom odpadových surovín a starostlivosťou o areál školy – environmentálna

          výchova,

          - účasťou na kultúrnych podujatiach a výchovných koncertoch,

          - účasťou na preventívnych programoch  polície– dopravná výchova, osobnostný a sociálny rozvoj – šikanovanie, agresivita a iné patologické javy v živote žiakov, ochrana života a zdravia – používanie legálnych a nelegálnych návykových látok.

          -  realizovaním školy v prírode ( regionálna výchova, environmentálna výchova,finančná gramotnosť

          osobnostný a sociálny rozvoj ),

          - využitím detského dopravného ihriska s cieleným zameraním na dopravnú výchovu,

          - realizáciou tematických dní- Deň tolerancie, Deň narcisov, Týždeň zdravej výživy, Týždeň globálneho vzdelávania...

           

          Všetky podujatia sú súčasťou plánu práce školy na príslušný školský rok.

           

           

          Organizačné formy a metódy vyučovania:

          Nami využívané formy

          1.Podľa počtu žiakov:
          - frontálne – formy hromadnej práce
          - skupinové – vyučovanie skupín žiakov (5 – 7 žiakov v skupine)
          - individuálne – vyučovanie s jednotlivcami
          2. Podľa dĺžky trvania:
          - krátkodobé (napr. vyučovacia hodina)
          - dlhodobé (výlet, exkurzia)
          3. Podľa druhu a obsahu činnosti:
          - formy zamerané na teoretické vyučovanie
          - polytechnické vzdelanie
          - praktickú činnosť
          4. Podľa organizovanosti:
          - organizované formy
          - spontánne vznikajúce činnosti (spravidla realizované samotnými žiakmi)
          5. Podľa aktivity žiakov:
          - aktivizujúce formy (napr. súťaže, kvízy)
          - pasívne (napr. návštevy rôznych podujatí)

          Správne zvolenými metódami a formami práce sa má vytvoriť atmosféra, v ktorej sa môže dieťa učiť bez strachu a stresu, má využiť a motivovať chuť dieťaťa do učenia sa a jeho prirodzená zvedavosť. Majú zohľadňovať potreby dieťaťa a hlavne umožniť mu učiť sa všetkými zmyslami.    Pri voľbe vyučovacích metód a foriem prihliada učiteľ na usporiadanie obsahu vyučovania, vlastné činnosti a činnosti žiakov zacielené na dosiahnutie stanovených cieľov a kompetencií žiakov. Voľba metód závisí od obsahu učiva, cieľov vyučovacích hodín, veku a osobitostí žiakov a materiálneho vybavenia.

          Uplatňujeme v praxi

          1. motivačné metódy  na vzbudenie záujmu žiakov o učebnú činnosť

               -motivačné rozprávanie /citové približovanie obsahu učenia/

               -motivačný rozhovor /aktivizovanie poznatkov a skúseností žiakov/

               -motivačný problém /upútanie pozornosti prostredníctvom nastoleného problému/

               -motivačná demonštrácia / vzbudenie záujmu pomocou ukážky/.

          1. expozičné metódy pri vytváraní nových poznatkov a zručností

               -rozprávanie /vyjadrovanie skúseností a aktívne počúvanie/

               -rozhovor /komunikácia formou otázok a odpovedí/

               -beseda/riešenie aktuálnych otázok celým kolektívom/

               -demonštračná metóda /demonštrácia obrazov,modelov,prírodnín/

               -pozorovanie

               -manipulácia s predmetmi /praktické činnosti,pokusy,experimentovanie,didaktická hra/

               -inštruktáž /vizuálne a auditívne podnety k praktickej činnosti, vedenie žiakov k pochopeniu slovného a písomného návodu/

          1. heuristická metóda /učenie sa riešením problémov založenom na vymedzení a rozbore problému, tvorbe a výberu možných riešení a vlastnom riešení/
          2. projektová metóda /riešenie projektu, komplexná praktická úloha, problém, téma, ktorej riešenie teoretickou aj praktickou činnosťou vedie k vytvoreniu určitého produktu/
          3. praktické aktivity /samostatná činnosť na základe inštruktáže/
          4. práca s knihou a textom /čítanie s porozumením, spracovanie informácií, učenie sa z textu, orientácia v štruktúre textu, vyhľadávanie, triedenie, využívanie podstatných informácií/
          5. aktivizujúce metódy

          -diskusia/vzájomná výmena názorov, argumentov, zdôvodňovanie za účelom riešenia  problému/

          -situačná metóda/riešenie problémového prípadu reálnej situácie so stretom záujmov/

             -didaktická hra/sebarealizačné aktivity na uplatnenie záujmov a spontánnosti/

          -kooperatívne vyučovanie/forma skupinového vyučovania založená na vzájomnej  závislosti členov heterogénnej skupiny/

          1. fixačné metódy

          -metódy opakovania a precvičovania učiva: ústne a písomné opakovanie, opakovanie využitím učebnice a literatúry, domáce úlohy

           ďalšie: brainstorming, snowbowling, myšlienkové mapy, dramatizácia, metóda poznávania histórie z historických prameňov, metóda bzučiacich skupín, metóda pátrania,  metóda riadeného objavovania, pojmové mapy, stratégia EUR, cinquin, rébusy, tajničky, hlasné uvažovanie.

           

          Personálne zabezpečenie chodu školy:

          Všetci učitelia spĺňajú kvalifikačné požiadavky predpísané zákonom. Podrobne sú rozpracované v internom dokumente školy- Štruktúra kariérových pozícií. Preukazujú odborné a pedagogicko- psychologické spôsobilosti. Tieto využívajú v každodennej praxi v práci priamo na vyučovaní i mimo neho pri riešení rôznych situácií. Učitelia využívajú vo vyučovaní nové, moderné metódy a formy práce, IK technológie, inovované učebné materiály.

          Vedúci pedagogickí zamestnanci sa snažia vytvoriť fungujúce spolupracujúce prostredie s dôrazom na profesionalitu a motiváciu. Učitelia majú možnosť vzdelávať sa a tým si zabezpečiť svoj osobný rast, ale aj podporiť záujmy školy.

          Na škole učitelia vykonávajú aj poradenské funkcie pre žiakov i rodičov:  vedenie školy,triedni učitelia, výchovná poradkyňa  i koordinátorka protidrogovej prevencie.

          Škola spolupracuje aj s CPPP V Košiciach i v Ždani.

           

           

          Priestorové a materiálno- technické podmienky:

          Naša škola má k dispozícii 17 miestností  vhodných na učenie, ktoré sú rozdelené na klasické triedy / a odborné učebne : BIO/CHEM, THV,DEJ,FYZ, INF, HUV. Miestnosti sú využívané každodenne podľa rozvrhu hodín. Školský klub detí má svoj samostatný priestor . Súčasťou budovy je veľká a malá telocvičňa, školská jedáleň a kuchyňa. Učitelia majú svoje kabinety, ďalšie menšie miestnosti sú využité ako školská knižnica, sklad učebníc, správa registratúry , malý ateliér výtvarnej výchovy a kancelárie/ riaditeľ, zástupca, ekonóm, vedúca ŠJ, miestnosti pre upratovačky, školník/. Veľká chodba je vybavená lavičkami a stolmi, aby žiaci mohli počas prestávok sedieť ,diskutovať, desiatovať. Ak je dobré počasie, deti trávia veľké prestávky v átriu, ktoré je vybavené záhradným nábytkom. Ku škole patrí aj atletická plocha, multifunkčné ihrisko , učebňa v prírode a biozáhrada.

           Niektoré sociálne zariadenia prešli rekonštrukciou v roku 2006 a 2011. Boli zrealizované aj stavebné úpravy a zateplenie fasády školy spolu s výmenou okien.

          V školskom klube sú spojení žiaci rôznych ročníkov do jedného oddelenia, čo spôsobuje problémy pri príprave a plánovaní činnosti klubu, rozdielneho času obedu žiakov a aj potrebu rôzneho začiatku jeho činnosti. Vzhľadom na kapacitu školy a finančné možnosti však o zriadení druhého oddelenia neuvažujeme. Školský klub má svoj priestor, v ňom nové stoly a stoličky, je potrebné vymeniť dlážku.

          Školská jedáleň, kuchyňa, v ktorej sa pripravuje desiata pre deti MŠ a obedy pre cca 300 stravníkov zo ZŠ, CZŠ a dôchodcov z obce spĺňa všetky bezpečnostné a hygienické  predpisy v súvislosti s prenášaním stravy.

          V škole je nedostatok priestorov pre zriadenie klubovej miestnosti, priestoru na celoškolské akcie. Tieto  sa realizujú v školskej telocvični alebo v kultúrnom dome.

          Škola vlastní moderné didaktické prostriedky v primeranom množstve. Učitelia ich majú k dispozícii, nepociťujú nejako zvlášť ich nedostatok. Didaktické prostriedky sa využívajú denne, ich používanie zvyšuje kvalitu vzdelávania svojou názornosťou, ale aj faktorom motivácie.

           Žiaci i učitelia majú nadštandardný  prístup k výpočtovej technike (PC, notebooky, PC tablety, skenery, tlačiarne, iné prídavné zariadenia) a potrebnému softvéru. Sú využívané na vyučovanie rôznych predmetov. Škola ich získala od zriaďovateľa, zakúpením z projektov, z rozpočtu školy a výhrou v súťaži. V ostatných rokoch s výraznou podporou ESF a OZ RZ . Škola udržuje IKT v takom stave, aby vyhovovali technickým parametrom a požiadavkám modernej školy. Nákup a údržba IKT sú financované z projektov a rozpočtu školy. Údržba je realizovaná externým dodávateľom. Podarilo sa všetky priestory slúžiace na vyučovací proces / okrem telocvične/ pripojiť na internet pomocou Wifi zariadenia. Pripojenie však zatiaľ nie je spoľahlivé. Škola vlastní a vo výchovnovzdelávacom procese využíva   interaktívne tabule. Učitelia i žiaci majú dostatočný prístup k audiovizuálnej technike (cd, dvd, videoprehrávače, projektory).  Vybavenie podporuje získanie zručností, ktoré sú žiadané a relevantné na trhu práce.

          Niektoré triedy sú vybavené výškovo nastaviteľnými školskými lavicami a stoličkami. Čiastočne nevyhovujúci je nábytok s úložnými plochami. Priestory spĺňajú potrebné normy, nespĺňajú však podmienku bezbariérovosti (pre žiakov s obmedzenou schopnosťou pohybu). V prípade potreby by to však vzhľadom na široké schodisko bola riešiteľná situácia. Vstup do školy po prestavbe vyhovuje.

          ŠSZČ na svoju  činnosť využíva triedy, telocvične, učebňu informatiky , cvičnú kuchynku i ihriská.

          Učebnice dopĺňame aj za spoluúčasti rodičov, RZ, odbornú literatúru pre učiteľov z rozpočtu školy.

           

          Podmienky na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia

           

          Škola zabezpečuje  vhodnú štruktúru pracovného režimu  a odpočinku žiakov a učiteľov dodržiavame hygienu učenia, zdravého prostredia učební a ostatných priestorov školy podľa platných noriem. Tieto sú pravidelne kontrolované pracovníkmi Regionálneho úradu verejného zdravotníctva.

          Primeranú veľkosť sedacieho a pracovného nábytku už v mnohých triedach riešime dopĺňaním výškovo nastaviteľného nábytku.

          V škole je školská jedáleň, v ktorej majú deti možnosť obedovať jedlá uvarené podľa aktuálnych noriem a predpisov. Zakúpili sme čeriče vody, každé dieťa si môže nabrať nápoj v ľubovoľnom množstve. Voda tečúca z vodovodu je pitná..

          V priestoroch školy je zakázané fajčenie, pitie alkoholických nápojov a používanie iných škodlivín.

          Nebezpečné priestory, únikové východy sú označené a kontrolované pracovníkmi Okresného riaditeľstva HaZZ Košice- okolie a našimi externými bezpečnostnými a požiarnymi technikmi.

          Bezpečnosť a ochrana zdravia pri výchove a vzdelávaní je zabezpečovaná na viacerých úrovniach. Sú vykonávané zápisy zo strany zamestnancov pedagogických, ale aj prevádzkových, ktoré upozorňujú na závady. Vykonávajú sa pravidelné školenia zamestnancov školy,  kontroly a revízie na technických zariadeniach tak, aby bola dodržaná BOZP zamestnancov na všetkých úsekoch. Vedenie školy každoročne vypracováva plán hospitácií a kontrol, čím sa tiež zisťujú a následne odstraňujú zistené nedostatky. Každý zamestnanec je povinný upozorňovať, ale aj dodržiavať pravidlá BOZP tak, ako je to  prijaté v dokumentoch BOZP, protipožiarnej ochrany, prevádzkového poriadku, vnútorného pracovného poriadku. Tieto záväzné dokumenty  je povinný dodržiavať každý zamestnanec nášho právneho subjektu. BOZP týkajúca sa žiakov je zabezpečovaná poučovaním zo strany triednych učiteľov o dodržiavaní platného školského poriadku. Žiaci sú poučovaní na začiatku školského roka, o čom je zápis  v triednej knihe každej triedy. Žiaci sa poučujú na začiatku vyučovania takých predmetov, ktoré si dodržiavanie BOZP vyžadujú, povinnosť plní vyučujúci daného predmetu.

          Škola má určeného zdravotníka, ktorý absolvoval odborné školenie, k dispozícii sú lekárničky i kontakty na privolanie pomoci.

          Systém kontroly a hodnotenia žiakov

          Kontrola vyučovacieho procesu = preverovanie (skúšanie) + hodnotenie, ktorého súčasťou môže byť klasifikácia.

           Kontrola vyučovacieho procesu spĺňa tieto funkcie:

          Kontrolnú: určenie miery vedomostí, zručností a návykov žiakov, rozpoznanie ich schopností

          Prognostickú: určenie perspektívy žiakov, čím sa môžu stať a za akých predpokladov

          Motivačnú: udržiavanie a zvyšovanie študijnej aktivity žiakov

          Výchovnú: formovanie pozitívnych vlastností a postojov, odstraňovanie negatívnych vlastností

          Informačnú: dokumentácia výsledkov a ich oznámenie rodičom

          Rozvíjajúcu: rozvoj schopnosti sebahodnotenia žiakov

          Spätnoväzbovú: získavanie informácií o úspešnosti vyuč. procesu žiakmi i učiteľom

          Hlavným cieľom hodnotenia je naučiť žiaka hodnotiť samého seba, aby vedel posudzovať vlastné sily a schopnosti. Hodnotí sa osvojenie základných poznatkov, zručností a postojov stanovených výkonovou časťou vzdelávacieho štandardu. Pri ústnom hodnotení je naším cieľom pozitívna motivácia , naladenie, povzbudenie  k lepším výkonom. Snažíme sa odbúravať stres . Využívame: sebahodnotenie, hodnotenie spolužiakmi, pochvalu, uznanie, prezentáciu prác, diagnostický rozhovor, debatu, reflexiu, odmenu, pozornosť, podanie ruky. Ťažiskovou formou hodnotenia je osobný rozhovor so žiakom, v ktorom učiteľ poskytne citlivú, veku primeranú, analyticky podloženú spätnú väzbu o rôznych aspektoch jeho činnosti. Žiak kladie otázky, alebo zdôvodňuje svoj prístup. Hodiny rozvíjajúce čitateľskú gramotnosť budú  hodnotiť nie iba čítanie, ale predovšetkým prácu s textom, hľadanie informácií v konkrétnych ukážkach či vyvodzovanie vlastných súdov. Vlastná tvorba, resp. transformácia bude hodnotená podľa dispozícií a schopností žiakov (IVP, žiaci s redukovaným obsahom učiva), podľa ich inovatívneho prístupu a osobnostného vkladu.

           

           

          NÁSTROJE HODNOTENIA

          počas školského roka žiak vypracuje

          a) štvrťročné písomné práce

          • termín práce je vždy určený týždeň vopred, aby sa žiaci mohli pripraviť
          • súhrnné skúšanie, skúšať sa bude učivo jednotlivých štvrťrokov
          • časová dotácia na písomnú prácu je 45 minút
          • hodnotenie písomnej práce – klasifikácia známkou  1-5

           Stupnica :100%  - 90%     výborný,89, 9% - 75%   chválitebný,74, 9% - 50%, dobrý49, 9% - 25% dostatočný 24, 9% - 0%,   nedostatočný 

             oprava písomnej práce sa uskutoční na nasledujúcej hodine

          b) tematické previerky  -

          termín previerky je vždy určený minimálne 3 dni vopred, aby sa žiaci mohli pripraviť

          • súhrnné skúšanie, hodnotí obsah príslušného tematického celku
          • hodnotenie –  známkou, stupnica  ako pri školskej písomnej práci
          • časová dotácia na tematickú previerku je max 45  minút

          c) priebežné didaktické testy

          • termín testu nie je určený vopred
          • priebežné skúšanie, odhalenie nedostatkov, chýb a ťažkostí v procese učenia, vyučujúci ich zaraďuje do vyučovacieho procesu podľa potreby, ide o kontrolné hodnotenie
          • hodnotenie –  známkou, stupnica  ako pri školskej písomnej práci/ nehodnotí sa známkou
          • časová dotácia na test je 5-25 minút

          d)  Krátke písomné práce - diktáty, päťminútovky z určitých javov v danom tematickom celku.

          • termín testu  nie je určený vopred
          • priebežné skúšanie, odhalenie nedostatkov, chýb a ťažkostí v procese učenia, vyučujúci ich zaraďuje do vyučovacieho procesu podľa potreby, ide o kontrolné hodnotenie
          • časová dotácia na test je max 15 minút
          • hodnotí sa osvojenie si učiva  jednej alebo niekoľkých vyučovacích hodín známkou/ nehodnotí sa známkou
          • forma priebežného skúšania -  individuálne- skupinové              -  frontálne

          Hodnotenie diktátov: 0 – 1 = 1                 2 – 3 = 2               4 – 7 = 3               8 – 10 = 4             11 a viac = 5

          e) Žiacky projekt-  za vopred určené pravidlá  :  zrozumiteľnosť zadania úloh,   správnosť riešenia úloh,   originalita ,   grafická úprava,prezentácia-      získa žiak body, ktoré sa  následne prepočítajú na známku podľa danej stupnice

          f) Žiacky poster                        -  formatívne (slovné) hodnotenie výsledku práce dvojice spolužiakmi a učiteľom         -  hodnotí sa: obsah, správnosť matematických operácii , grafická úprava
           g) Výkres,          výstava prác v triede, alebo na  výstavnom paneli na chodbe školy je hodnotením v širšom meradle – hodnotia diváci – žiaci nielen z triedy, ale starší aj mladší spolužiaci.

          h) Ústna odpoveď pri tabuli  -  každý žiak min 1 krát za  polrok odpovedá pri tabuli pred kolektívom

                  -  za odpoveď získa známku

          i) Ústne frontálne skúšanie v priebehu hodiny  -  na konci hodiny môže učiteľ ohodnotiť žiaka, alebo aj viac žiakov

          j) Motivačné hodnotenie :   za netradičné riešenie úloh, za riešenie nepovinných úloh , za zapojenie sa do súťaží, ale aj  za nedôsledný prístup žiaka k plneniu si povinnosti (nevypracovaná domáca úloha , nenosenie si potrebných pomôcok)

          k)Laboratórne práce

          Pri laboratórnych a praktických cvičeniach hodnotíme slovne:

          • samostatná práca s textom
          • realizácia laboratórneho a praktického cvičenia
          • schopnosť vyvodiť na základe experimentu teoretické poznatky
          • vedieť zdôvodniť výsledok experimentu
          • vypracovanie protokolu na požadovanej úrovni.

          Nie všetky práce je nutné klasifikovať známkou. Učiteľ musí brať do úvahy danosti žiaka, jeho prístup k práci, citová väzba s vlastným výkonom.

          Učiteľ hodnotí primerane veku: a) priebeh vytvárania postojov:

          • prístup k činnostiam z hľadiska tvorivosti - uplatnenie vlastných inovatívnych  nápadov pri realizácii úlohy
          • otvorenosť voči experimentovaniu, svojské riešenia
          • cieľavedomosť riešení
          • záujem o činnosti, príprava pomôcok
          • schopnosť spolupracovať
          • schopnosť zaujať stanoviská k výsledkom svojej práce a práce spolužiakov

          b)priebeh získavania zručností a spôsobilostí:

          • technické zručnosti - ovládanie nástrojov, materiálov a práce s nimi
          • formálne zručnosti – vyjadrovanie sa prostredníctvom výtvarného jazyka
          • mentálne spôsobilosti na úrovni rozvoja vnímania a prežívania, rozvoja predstavivosti a fantázie, na úrovni myslenia – vlastné témy, interpretácia zážitkov, návrhy, koncepcie

          c)priebeh získavania vedomostí:

          • znalosti oblastí vizuálnej kultúry a výtvarného umenia súvisiacich s učivom
          • pochopenie výtvarného diela a schopnosť interpretovať ho
          • znalosť materiálov, techník, médií a procesov ich používania

          d) schopnosť realizácie výsledného artefaktu

          Rodičia sa o výsledkoch hodnotenia a klasifikácie majú možnosť dozvedieť- v škole od vyučujúceho, triedneho učiteľa, vedenia školy, doma- v klasickej žiackej knižke, na web stránke školy v internetovej žiackej knižke.

          Systém kontroly a hodnotenia zamestnancov

          Formy a prostriedky vnútroškolskej kontroly:
          1. Priama hospitačná činnosť na vyučovacích hodinách, kontrola uplatňovania a dodržiavania učebných osnov, časovo-tematických plánov, štandardov, sledovanie úrovne a kvality výchovno-vzdelávacieho procesu na vyučovaní, súladu práce so školským vzdelávacím programom.
          2. Kontrola pedagogickej dokumentácie (úroveň vedenia, vecnosť, správnosť zápisov).
          3. Rozbor žiackych písomných prác.
          4. Rozbor testov overujúcich zvládnutie základného učiva žiakmi predpísaného štandardami.
          5. Účasť na zasadnutiach MZ a PK.
          6. Kontrola interiéru a areálu školy, kontrola dodržiavania zásad BOZP a PO.
          7. Kontrola pedagogického dozoru nad žiakmi a dodržiavania vnútorného poriadku školy.
          8. Riadené rozhovory so žiakmi, rodičmi, vyučujúcimi a ostatnými zamestnancami školy.
          V riadiacej práci:
          Akceptovať osobnosť učiteľa , jeho tvorivosť, slobodu vo výbere efektívnych metód a inovatívnych  foriem práce, ale vyžadovať osobnú zodpovednosť za kvalitu výchovno - vzdelávacieho procesu, plnenie učebných osnov, štandardov a pokynov ŠŠI.
          Podporovať spoluprácu a kooperáciu medzi vedením, MZ, PK a vyučujúcimi, vytvárať vhodné podmienky na tvorivú atmosféru.
           Spolupracovať s metodickými orgánmi.
           Uskutočňovať pedagogické pozorovania v procese učenia sa detí s následnými rozbormi.
           Taktne a nekompromisne poukazovať na porušovanie vnútorného poriadku a pracovnej disciplíny, v prípade potreby vyvodzovať dôsledky.
           Dodržiavať dohodnuté kritériá na prideľovanie odmien a osobných príplatkov, oceňovať najmä samostatný a tvorivý prístup s osobným nasadením, kvalitné výsledky práce, ochotu a nadštandardné výkony.

          Hodnotenie zamestnancov je činnosť, obsahom ktorej je posúdenie výsledkov a kvalít činnosti zamestnanca. V súlade s § 52 zákona č.317/2009 Z. z. sa hodnotia:

          a)  výsledky,

          b)  kvalita,

          c)  náročnosť výkonu pedagogickej činnosti alebo výkonu odbornej činnosti,

          d) miera osvojenia si a využívania profesijných kompetencií pedagogických zamestnancov alebo odborných zamestnancov. 

           Priebežne a na konci adaptačného obdobia hodnotí:

          a) uvádzajúci pedagogický zamestnanec začínajúceho pedagogického zamestnanca,

          b) uvádzajúci odborný zamestnanec začínajúceho odborného zamestnanca.

           Jedenkrát ročne, najneskôr do konca školského roka hodnotí: a) priamy nadriadený podriadeného.   Hodnotenie je podkladom pre a) rozhodnutie riaditeľa o ukončení adaptačného vzdelávania, b) vypracovanie plánu kontinuálneho vzdelávania,     c) odmeňovanie. 

          O hodnotení sa vyhotovuje písomný záznam podľa predpísaného tlačiva zamestnávateľa, ktoré sa uvádza ako príloha pracovného poriadku školy.

           Hodnotenie sa realizuje sa formou individuálneho pohovoru so zamestnancom, ktorému predchádza dôsledná príprava hodnotiteľa  ako i hodnoteného. Hodnotenie vykonáva priamy nadriadený zamestnanca.  Priamy nadriadený v hodnotenom období priebežne zhromažďuje podklady pre hodnotenie, na základe ktorých hodnotí vykonávanie pedagogickej činnosti pedagogického zamestnanca a odbornej činnosti odborného zamestnanca v hodnotenom období na základe: pozorovania (hospitácie),rozhovoru, výsledkov žiakov, ktorých učiteľ vyučuje (prospech, žiacke súťaže, didaktické testy, úspešnosť prijatia žiakov na vyšší stupeň školy a pod.),sledovania pokroku žiakov vo výsledkoch pod vedením učiteľa, hodnotenia výsledkov pedagogických zamestnancov v oblasti ďalšieho vzdelávania, tvorby učebných pomôcok, mimoškolskej činnosti a pod., hodnotenia pedagogických a odborných zamestnancov manažmentom školy, vzájomného hodnotenia učiteľov (vzájomné hospitácie a otvorené hodiny),hodnotenia učiteľov žiakmi.

           Súčasťou hodnotenia je hodnotiaci pohovor, ktorý vykoná priamy nadriadený so zamestnancom. Pri hodnotení priamy nadriadený postupuje podľa kritérií určených v zásadách hodnotenia, pričom  dodržiava princípy etiky, objektívnosti a nestrannosti.  Hodnotenie sa zaznamená na predpísanom tlačive, posudzovacie stupnice pre jednotlivé kritériá hodnotenia, stupnica pre záver hodnotenia sú uvedené v prílohe Pracovného poriadku školy. Toto hodnotenie odovzdá priamy nadriadený riaditeľovi školy.

          Požiadavky na kontinuálne vzdelávanie pedagogických a ostatných zamestnancov

          Podľa § 153 zákona č. 311/2001 Z. z. (Zákonníka práce) v znení neskorších predpisov sa zamestnávateľ stará o prehlbovanie kvalifikácie zamestnancov alebo o jej zvyšovanie. Zodpovednosť vedúceho pedagogického zamestnanca - riaditeľa za ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov vyplýva aj z § 5 ods. 2 písm. c) zákona č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov a je v súlade so zákonom č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon).
          Kontinuálne vzdelávanie ako súčasť celoživotného vzdelávania zabezpečuje u pedagogických a odborných zamestnancov sústavný proces nadobúdania vedomostí, zručností a spôsobilostí s cieľom udržiavať, obnovovať, zdokonaľovať a dopĺňať profesijné kompetencie potrebné na výkon pedagogickej praxe a na výkon odbornej činnosti so zreteľom na premenu tradičnej školy na modernú. Súčasťou práce vedúceho pedagogického zamestnanca je schopnosť inovovať obsah a metódy výučby, skvalitniť výstupy výchovno-vzdelávacieho procesu, byť pripravený reagovať na potreby trhu práce a zmeny vo svojej vzdelávacej politike.

          Učitelia našej školy sú kvalifikovaní a v minulom období absolvovali rôzne druhy vzdelávaní. Požiadavky jednotlivých učiteľov na kontinuálne vzdelávanie vyplývajú z ich zaradenia do jednotlivých kariérových stupňov. Potreba individuálneho a tým pádom aj kolektívneho odborného rastu sa javí ako dominantná úloha školského zariadenia, pričom je deklarovaná snaha rešpektovať individuálne potreby a možnosti konkrétneho zamestnanca. Škola má vypracovaný plán kontinuálneho vzdelávania, kde sú aktualizované údaje každý školský rok.

           

          Podmienky pre vzdelávanie žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacímí potrebami

           

           Našu školu navštevujú a sú evidovaní  aj

          1. žiaci so zdravotným znevýhodnením / pervazívne vývinové poruchy, vývinové poruchy učenia, hraničné pásmo mentálnej retardácie, poruchy správania/
          2. žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia.
          1. Výchovno-vzdelávacie potreby žiakov so zdravotným znevýhodnením  , všeobecné ciele vzdelávania v jednotlivých vzdelávacích oblastiach a kompetencie sa prispôsobujú ich stavu s cieľom zabezpečiť im rovnocenný prístup k vzdelávaniu, primeraný rozvoj osobnosti , dosiahnuť primeraný stupeň vzdelania a dať príležitosť na začlenenie sa do spoločnosti.

          Týmto žiakom zabezpečujeme- diagnostiku v spolupráci so špeciálnymi pedagógmi, psychológmi, vzdelávanie podľa individuálnych výchovno-vzdelávacích programov, individuálny prístup, osobité formy a metódy vyučovania/ pozitívne hodnotíme znižovanie počtu žiakov v triedach /, špecifický prístup v hodnotení podľa aktuálnej legislatívy, materiálne prostriedky- učebnice, zošity, iné pomôcky osobné i školské kompenzačné.

          Nedostatky vidíme v spolupráci s rodičmi niektorých týchto žiakov.

          V takýchto prípadoch ide spravidla o kombináciu zdravotného znevýhodnenia a sociálne znevýhodneného prostredia. Často sa vyskytuje záškoláctvo a tým naša snaha stráca význam, pretože všetky plány a postupy sú neefektívne, chýba im pravidelnosť.

          Individuálny vzdelávací program vypracúva škola v spolupráci so školským zariadením výchovného poradenstva. V prípade potreby vypracúvame pre žiakov Úpravu učebných osnov konkrétneho predmetu.

          1. Vzhľadom na možnosti školy sa podarilo znížiť počty žiakov v triedach, čo umožňuje zvýšiť efektivitu práce a možnosť individuálneho prístupu ku žiakom

          Deťom umožňujeme zapájať sa do činnosti ŠSZČ , tým zo sociálne znevýhodneného prostredia bez poplatku. Krúžky fungujú každý deň a žiaci si môžu vybrať z pestrej ponuky telovýchovných, rekreačných, vzdelávacích útvarov i krúžkov zameraných na doučovanie  a tým zmysluplne tráviť čas a pripraviť sa na vyučovanie.

          Prostredie školy , celková klíma vytvára príjemné edukačné prostredie rešpektujúce špecifiká žiakov i s ohľadom na deti zo sociálne znevýhodneného prostredia.

          Vo vzdelávaní uplatňujeme alternatívne metódy a formy práce.

          Súčasťou vzdelávania a výchovnej činnosti sú aj aktivity zamerané na multikulturálnu výchovu a výchovu proti predsudkom  / zážitkové učenie, besedy, exkurzie a pod./.

           

          Zmeny v ŠkVP Základná škola, Jarmočná 96, Ždaňa

          Prerokovaný pedagogickou radou dňa : 27.8.2013

          prerokovaný Radou školy dňa: 27.8.2013

          schválený zriaďovateľom dňa: 27.8.2013

          platnosť od 1.9.2013

           

           

          Profil absolventa:

          Absolventi školy budú ovládať učivo (vedomosti aj zručnosti) predpísané výkonovým a obsahovým štandardom stanoveným v štátnom vzdelávacom programe a školským vzdelávacím programom. Zaradenie inovatívnych metód a foriem vyučovania prvkov projektového, námetového  a daltonského vyučovania, dramatickej výchovy vytvára priestor pre rozvoj čitateľskej gramotnosti vo všetkých vyučovacích predmetoch. Žiak  sa bude vedieť  vyjadrovať  rôznou formou - písomne, elektronicky, používať spisovné, výstižné a štylisticky správne slová, frázy, terminológiu a jazykové štruktúry. Projektové vyučovanie bude  podporovať  tvorivé písanie s logickou organizáciou myšlienok s cieľom neustáleho zdokonaľovania. Vytváranie projektov – je kompetencia žiakom veľmi blízka, prijateľná z dôvodu vlastnej sebarealizácie, kde žiaci konkrétne a zmysluplne získavajú informácie, spracovávajú ich, objavujú radosť a uspokojenie z vykonanej práce.

          Absolvent programu primárneho vzdelania má mať osvojené (aj vlastným podielom) základy čitateľskej, pisateľskej, matematickej, prírodovedeckej a kultúrnej gramotnosti. Nadobudne základy pre osvojenie účinných techník (celoživotného) učenia sa a pre rozvíjanie spôsobilostí. Získa predpoklady pre to, aby si vážil sám seba, i druhých ľudí, aby bol dokázal ústretovo komunikovať a spolupracovať. Má mať osvojené základy používania materinského, štátneho a cudzieho jazyka. Úroveň rozvinutosti kľúčových kompetencií tvorí bázu pre ďalší rozvoj v následných stupňoch vzdelávania. Absolvent našej základnej školy má mať osvojené tieto kľúčové kompetencie (spôsobilosti):

           

           

           

          • kompetenciu (spôsobilosť) k celoživotnému učeniu sa,
          • sociálne komunikačné kompetencie (spôsobilosti),
          • kompetenciu (spôsobilosť) uplatňovať základ matematického myslenia a základné schopnosti poznávať v oblasti vedy a techniky,
          • kompetenciu (spôsobilosť) v oblasti informačných a komunikačných technológií,
          • kompetenciu (spôsobilosť) riešiť problémy,
          • kompetencie (spôsobilosti) občianske,
          • kompetencie (spôsobilosti) sociálne a personálne,
          • kompetencie (spôsobilosti) pracovné,
          • kompetencie (spôsobilosti) smerujúce k iniciatívnosti a podnikavosti,
          • kompetencie (spôsobilosti) vnímať a chápať kultúru a vyjadrovať sa nástrojmi kultúry.

          Absolvent programu primárneho vzdelávania našej ZŠ  by mal:

          • spoločenským správaním a vystupovaním robiť dobré meno škole,
          • na základnej úrovni ovládať dva svetové jazyky,
          • mať schopnosť vnímať umenie, snažiť sa porozumieť mu a chrániť umelecké prejavy,
          • získavať vzťah k celoživotnému vzdelávaniu,
          • spolurozhodovať o živote v skupine,
          • rozvíjať základy zručností sebahodnotenia, sebariadenia, sebamotivácie a empatie,
          • prejavovať úctu k rodičom, starším osobám,
          • prejavovať ohľaduplnosť k osobám so zdravotným postihnutím,
          • vyjadrovať svoj názor a vedieť vypočuť opačný názor,
          • rozlíšiť kultúrne a nekultúrne prejavy ,
          • vedieť samostatne a kriticky riešiť jednoduché konflikty,
          • pomoc privolať,
          • vedieť si samostatne vytýčiť jednoduché osobné ciele,
          • vedieť spolupracovať so skupinou,
          • získať základné zručnosti v tvorbe jednoduchých projektov,
          • pochopiť základné princípy ochrany životného prostredia,
          • rozvíjať zručnosti pri jednoduchej činnosti na tvorbe a ochrane životného prostredia,
          • posilniť úctu ku kultúrnym hodnotám v blízkom okolí,
          • rozvíjať základy vzťahu k umeniu,
          • rozvíjať základy tvorivých schopností a zručností,
          • prejavovať pozitívny vzťah k jednoduchej estetickej úprave prostredia,
          • podieľať sa na príprave kultúrnych podujatí ,
          • objavovať krásu v bežnom živote,
          • kultivovať základné hygienické návyky,
          • rozvíjať schopnosť relaxovať pravidelným cvičením a pohybom,
          • pochopiť škodlivosť fajčenia, alkoholu a iných drog,
          • pochopiť význam pravidelného pohybu a cvičenia,
          • pochopiť význam dodržiavania základných zásad zdravej výživy,
          • poznať základné princípy zdravého životného štýlu,
          • rozvíjať športový talent a schopnosti.

           

          Absolvent programu nižšieho sekundárneho vzdelávania by mal naviac

          • byť schopný vytvárať dobré medziľudské vzťahy, uprednostňovať v nich pozitívne aspekty,
          • byť schopný hodnotiť svoju úlohu v škole, v rodine a v spoločnosti,
          • byť schopný pestovať si svoje fyzické i psychické zdravie,
          • mať schopnosť zostať sám sebou a pritom bez konfliktov presadzovať svoje práva pri zachovaní práv iných, získať kooperatívne schopnosti, vedieť uzatvárať kompromisy,
          • byť schopný vyhľadávať, hodnotiť a využívať pri učení rôzne zdroje informácií,
          • osvojiť si metódy individuálneho štúdia a samostatnej práce s informáciami,
          • mať schopnosť vnímať dejiny vlastného národa vo vzájomnom prepojení s vedomosťami zo všeobecných dejín,
          • dobre ovládať normu slovenského jazyka a sám sa starať o kultúru svojho písomného a ústneho vyjadrovania,
          • byť si vedomý svojich kvalít a hraníc, pripravený uchádzať sa o ďalšie štúdium,
          • rozvíjať autonómnosť v príprave na vyučovanie,
          • rozvíjať efektívne spôsoby učenia sa,
          • získavať nové informácie a poznatky z rôznych zdrojov,
          • pochopiť význam dodržiavania ľudských práv a základných slobôd,
          • posilniť základy hrdosti k národnej a štátnej príslušnosti,
          • kultivovať kultúrne návyky a vyjadrovanie sa ,
          • využívať všetky dostupné formy komunikácie,
          • poskytnúť pomoc
          • rozumieť významu osobnej zodpovednosti za vykonanú prácu,
          • rozvíjať základy manuálnych a technických zručností,
          • získavať základy zručností potrebných pre praktický život,
          •  rozvíjať talent a špecifické schopnosti

           

           

           

           

           

           

           

           

          Učebný plán

           

          Vzdelávacia oblasť

           

          I.

          II.

          III.

          IV.

          spolu

          Jazyk a komunikácia

          SJL

          8

          6

          6

          6

          26

          ANJ

           

           

          3

          3

          6

          RUJ/NEJ

           

           

           

           

          0

          Príroda a spoločnosť

          PDA

           

          1

          1

          1

          3

          VLA

           

          1

          1

          1

          3

          Človek a príroda

          FYZ

           

           

           

           

          0

          CHE

           

           

           

           

          0

          BIO

           

           

           

           

          0

          Človek a spoločnosť

          DEJ

           

           

           

           

          0

          GEG

           

           

           

           

          0

          OBN

           

           

           

           

          0

          Č a hodnoty 

          ETV/NAV

          1

          1

          1

          1

          4

          Matematika  a práca s informáciami

          MAT

          3

          3

          4

          4

          14

          INF

           

           

           

           

          0

          IFV

           

          1

          1

          1

          3

          Človek a  svet práce

          PVC

           

           

           

          1

          1

          SEE

           

           

           

           

          0

          THD

           

           

           

           

          0

          Umenie a kultúra

          VYV

          1

          1

          1

          1

          4

          HUV

          1

          1

          1

          1

          4

          VUM

           

           

           

           

          0

          Zdravie a pohyb

          TEV/TSV

          2

          2

          2

          2

          8

          Voliteľné h.

          SJL

          1

          2

          1

          1

           

           

          Tvorivá dramatika

           

           

           

           

           

           

          Poznaj a chráň

          1

           1

           

           

           

          PDA

          1

           

           

           

           

           

          MAT

          1

          1

           

          1

           

           

          PVC

           

           

           

           

           

           

          Domov a práca

           

           

          1

          1

           

           

          Detský svet v umení

          1

          1

           1

           

           

           

          Rómsky tanec

           

           

           

           

           

          TSV

          1

          1

           

           

           

          Voliteľné h.

           

          6

          6

          4

          4

           

          Spolu : 

           

          22

          23

          25

          26

           

           

          Vzdelávacia oblasť

           

          V.

          VI.

          VII.

          VIII.

          IX.

          spolu

          Jazyk a komunikácia

          SJL

          4

          4

          5

          5

          5

          23

          ANJ

          3

          3

          3

          3

          3

          15

          RUJ/NEJ

           

          1

          1

          1

          1

          4

          Príroda a spoločnosť

          PDA

           

           

           

           

           

          0

          VLA

           

           

           

           

           

          0

          Človek a príroda

          FYZ

           

          1

          1

          2

          1

          5

          CHE

           

           

          1

          1

          2

          4

          BIO

          1

          1

          1

          1

          1

          5

          Človek a spoločnosť

          DEJ

          1

          1

          1

          1

          2

          6

          GEG

          1

          1

          1

          1

          1

          5

          OBN

           

          1

          1

          1

          1

          4

          Č a hodnoty 

          ETV/NAV

          1

          1

          1

          1

           

          4

          Matematika  a práca s informáciami

          MAT

          3

          4

          4

          4

          4

          19

          INF

          1

           

          1

           

           

          2

          IFV

           

           

           

           

           

          0

          Človek a  svet práce

          PVC

           

           

           

           

           

          0

          SEE

           

           

           

          1

           

          1

          THD

           

           

           

          1

           

          1

          Umenie a kultúra

          VYV

          2

          1

           

           

           

          3

          HUV

          1

          1

          1

           

           

          3

          VUM

           

           

           

           

          1

          Zdravie a pohyb

          TEV/TSV

          1

          2

          2

          2

          3

          10

          Voliteľné hodiny

          Tvorivá dramatika

          1

          1

          1

           

           

           

           

          ANJ

          1

           

           

           

           

           

           

          RUJ/NEJ

           

          1

          1

          1

          1

           

           

          FYZ

           

          1

           

           

          1

           

           

          Praktiká z chémie

           

           

          1

          1

           

           

           

          BIO

          1

           

           

           

           

           

          DEJ

          1

          1

           1

           

           

           

          GEG

          1

           

           

           

           

           

           

          Regionálna geografia

           

          1

           

           

           

           

           

          Praktiká z geografie

           

           

           

          1

           

           

           

          OBN

          1

           

           

           

           

           

           

          Výchova k manželstvu a rodičovstvu

           

           

           

           

          1

           

           

          ETV/NAV

           

           

           

           

          1

           

           

          Domov a práca

          1

           

           

           

          1

           

           

          Loptové hry

          1

          1

          1

          1

           

           

           

          Finančná gramotnosť

           

           

           

           

          1

           

          Spolu : 

           

          27

          29

          30

          30

          30

           

           

           

    • Kontakty

      • Základná škola, Jarmočná 96, Ždaňa
      • T.č. škola: 0556980001 Riaditeľka: 0911971935 mail: riaditel@zszdana.sk Zástupkyňa mail: zastupca@zszdana.sk Školská jedáleň: 055 6980065 mail: jedalen@zszdana.sk Ekonóm: 055 7288661 mail: ekonom@zszdana.sk
      • ZŠ , Jarmočná 96, Ždaňa, 044 11 Ždaňa, Jarmočná 96 okr. Košice-okolie 04411 Ždaňa Slovakia
      • 35544279
      • 2021657913
    • Prihlásenie